گروه داعش به دنبال راه اندازی جنگ شیعه و سنی در منطقه است
(last modified 1396-01-13T09:57:22+00:00 )
حمل 13, 1396 14:27 Asia/Kabul

گروه تروریستی داعش به دنبال راه اندازی جنگ شیعه و سنی در منطقه و از جمله پاکستان است

کارشناس سیاسی مسایل منطقه تاکید کرد: گروه تروریستی-تکفیری داعش به دنبال راه اندازی جنگ شیعه و سنی در منطقه و از جمله پاکستان است.

پیر محمد ملازهی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به انفجار تروریستی روز جمعه در منطقه شیعه نشین پاراچنار پاکستان که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت و مسوولیت آن را هم "جماعت الاحرار" وابسته به گروه داعش به عهده گرفت، گفت: این گروه به دنبال راه اندازی جنگ شیعه و سنی است تا اهداف خود را از این طریق دنبال کند.

وی افزود: آنچه امروز در منطقه پاراچنار پاکستان می گذرد تا حدی وابسته به شرایط کلی مناطق قبایلی در این کشور است، در امتداد مرزهای افغانستان و پاکستان هفت منطقه قبایلی وجود دارد که از زمان استعمار انگلیس تاکنون شیوه اداره خاص خود را داشته اند که از لحاظ اداری نه بخشی از ایالت خیبر پختونخواه به حساب می آیند و نه به عنوان ایالتی جدا از بقیه ایالت ها تصور می شوند بلکه دولت مرکزی اسلام آباد آن ها را اداره می کند و به آنجا نماینده می فرستد اما خان ها و افراد بانفوذ تا حدی بصورت مستقل مناطق خود را اداره می کنند.

به گفته این کارشناس ایرانی مسایل منطقه ارتش پاکستان در زمان راحیل شریف که رئیس ستاد ارتش پاکستان بود حمله گسترده ای را به نیروهای تندرو اسلامی که بیشتر در وزیرستان شمالی و برخی مناطق دیگر از جمله کرم ایجنسی فعال بودند، انجام داد و دستاوردهایی داشت. اما گروه های افراطی و بویژه گروه تحریک طالبان هم نیروهای خود را به مناطق مختلف دیگر فرستادند و آن ها را در جمع آوارگان جای دادند که شناسایی شان هم کار آسانی نبود.

ملازهی عنوان کرد: از اینرو شرایطی بوجود آمد که تضاد حاکمیت مرکزی را با گروه های افراطی بیشتر کرد. پاراچنار هم مرکز کرم ایجنسی است که یکی از همان هفت منطقه قبایلی می باشد و منطقه ای شیعه نشین است و مناطق دیگر اطراف اکثراً اهل سنت هستند.

وی یادآور شد پس از آنکه گروه های افراطی از ارتش پاکستان شکست خوردند و تحولاتی که داعش در منطقه خاورمیانه ایجاد کرد بعضی از گروه های افراطی و بخش هایی از طالبان بویژه شاخه تحت رهبری ملا فضل الله به داعش پیوست و همچنان آن هایی که تحت نام "جماعت الاحرار" به تازگی انفجاری را در یک مسجد اهل تشیع در پاراچنار انجام دادند.

این صاحبنظر سیاسی گفت: یکی از برنامه های داعش برای پیشبرداهدافش تشدید برخورد بین شیعه و سنی است و علاوه بر انفجار روز جمعه در پاراچنار ماه قبل نیز انفجاری در این منطقه صورت گرفت و آن زمان هم یک گروه وابسته به داعش مسوولیت آن را پذیرفت.

ملازهی در عین حال خاطرنشان کرد: این به نفع دولت پاکستان هم نیست که تضادهای جامعه به طرف جنگ شیعه و سنی پیش برود از اینرو نمی توان نظر دقیقی داد که آیا دولت از گروه های افراطی در این زمینه حمایت می کند یا خیر.

وی اضافه کرد: گروه داعش یک تصور دیگر هم دارد و آن اینکه گروه های شیعه ای که از پاکستان به سوریه و عراق رفته و علیه این گروه می جنگند بیشتر از شیعیان همین منطقه پاراچنار هستند و این تصور هم گروه های وابسته به داعش را تحریک کرده که در این مناطق علیه شیعیان حملات انفجاری انجام دهند.

 

کلیدواژه