تلاش سعودی ها برای استقرار برخی گروه های افراطی از جمله داعش در افغانستان
(last modified Mon, 03 Apr 2017 05:27:57 GMT )
حمل 14, 1396 09:57 Asia/Kabul

سعودی ها برای استقرار برخی گروه های افراطی از جمله داعش در افغانستان تلاش می کنند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان گفت: احتمال تلاش سعودی ها برای استقرار برخی گروه های افراطی از جمله داعش در افغانستان وجود دارد.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با سفر "ولید بن طلال" شاهزاده بانفوذ و سرمایه دار عربستانی و از افراد نزدیک به پادشاه عربستان به افغانستان اظهار داشت: به نظر می رسد که این سفر اهدافی فراتر از مسایل اقتصادی داشته و ارتباطی هم با گروه های افراطی داشته باشد.

وی افزود: محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان از وی استقبال گرمی کرد و او هم برای سرمایه گذاری در افغانستان اعلام آمادگی کرد اما گمان می رود که بحث های سیاسی هم مطرح است.

به گفته عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر" بن طلال" ارتباطات نزدیکی هم با مقامات امریکایی دارد از سوی دیگر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان ارتباطات نزدیکی هم با امریکایی ها و هم با سران عربستان سعودی دارد و این در حالی است که حکام عربستان سعودی از برخی گروه های افراطی حمایت می کنند.

ظهوری حسینی عنوان کرد: عربستان از مدت ها قبل اقدام به تاسیس برخی مدارس دینی و دانشگاه هایی در افغانستان کرده و این احتمال وجود دارد که در سفر شاهزاده عربستانی به افغانستان در مورد همه این مسایل صحبت و گفت و گو شده باشد.

این کارشناس سیاسی در خصوص برخی گمانه زنی ها در مورد اینکه با توجه به شکست گروه های تروریستی تکفیری در عراق و سوریه، عربستان سعودی تلاش دارد که آن ها را در مناطقی از افغانستان از جمله ولایات زابل و ننگرهار ساکن کند و اینکه سفر "ولید طلال" هم به این مساله ارتباط دارد گفت: آشکار است که پای داعش توسط وهابی ها به افغانستان کشانده شده و پرچمدار تفکر وهابیت هم عربستان سعودی است.

وی تاکید کرد آن ها در پی آنند که دارند گروه های تکفیری و از جمله داعش در افغانستان هم حضور داشته باشند همانطور که حضور دیگر گروه های تروریستی از جمله القاعده و طالبان هم در افغانستان با پشتیبانی وهابی ها بوده است.

ظهوری حسینی بیان داشت که بنا بر این محمد اشرف غنی به عنوان رئیس جمهوری افغانستان باید بسیار محتاط بوده و متوجه این قضیه باشد که برنامه هایی که عربستان می خواهد در افغانستان دنبال کند به نفوذ بیشتر داعش و سایر گروه های تروریستی در این کشور منجر نشود.

این صاحبنظر یادآور شد: برنامه های داعش نه تنها با حمایت عربستان بلکه حتی با حمایت رژیم صهیونیستی در منطقه پیش می رود و همین آقای ولید طلال به روسیه هشدار داده بود که اگر دست از اقدامات علیه داعش بر ندارد با حمایت رژیم اسراییل گروه های افراطی را علیه روسیه تحریک خواهد کرد،

از اینرو به نظر می رسد حامیان گروه های تروریستی در منطقه به دنبال آن هستند که جای پای محکمتری برای این گروه ها در افغانستان بیابند تا از این طریق اهداف خود را پیگیری کنند.

 

کلیدواژه