تاکید بر استفاده افغانستان از تجارب و همکاری های اندونزی در عرصه های مختلف
(last modified 1396-01-15T09:37:19+00:00 )
حمل 15, 1396 14:07 Asia/Kabul
  • تاکید بر استفاده افغانستان از تجارب و همکاری های اندونزی در  عرصه های مختلف

افغانستان می تواند از تجارب و همکاری های اندونزی در عرصه تحصیلات عالی و توسعه روستایی استفاده کند

عضو پارلمان افغانستان گفت: افغانستان می تواند از تجارب و همکاری های اندونزی در عرصه تحصیلات عالی و توسعه روستایی استفاده کند.

صالح محمد سلجوقی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به سه کشور استرالیا، سنگاپور و اندوزی اظهار داشت: با توجه به تغییراتی که در عرصه سیاست منطقه ای ایجاد شده رئیس جمهور غنی تلاش می کند توجه کشورهایی را که به نظام جدید در افغانستان خوشبین هستند بیشتر جلب کند.

وی با اشاره به سفر آقای غنی به اندونزی که قرار است به زودی انجام شود عنوان کرد که این کشور و سایر کشورهای جنوب آسیا معمولاً با افغانستان در عرصه های آموزش عالی و فرهنگی همکاری داشته اند و آقای غنی تلاش می کند که موقعیت سیاسی افغانستان را نیز در عرصه های منطقه ای و بین المللی مستحکم تر کند. از این رو اینگونه سفرهای سران مملکتی افغانستان به کشورهای دوست می تواند دستاوردهای خوبی در عرصه های مختلف داشته باشد.

به گفته این عضو پارلمان افغانستان ضدیت و رفتار متعصبانه تعدادی از کشورها با اسلام سبب شده که افغانستان به فکر توسعه مناسبات و توجه به اشتراکات با کشورهای اسلامی از جمله اندونزی باشد، کابل و جاکارتا هر دو نگاه معتدل و غیر افراطی نسبت به مشترکات و توسعه باورهای دینی دارند.

سلجوقی عنوان کرد که دو کشور در آینده می توانند بیشتر باهم همکاری کنند، به عنوان مثال علمای دو کشور در قالب دیدگاه های معتدل دینی باهم تبادل نظر و همکاری کنند تا از این دیدگاه ها در پیشرفت برنامه های سیاسی و دیپلماتیک استفاده شود و افغانستان هم در روابط خود با کشورهای همسایه به دنبال همین مساله است.

این صاحبنظر افغان گفت: از سوی دیگر اندونزی در عرصه تحصیلات عالی و بازسازی و عمران و بویژه در بخش توسعه روستایی تجارب خوبی دارد و توانسته خود را از وضعیت بسیار نابسامان اقتصادی به مدارج عالی توسعه برساند و افغانستان می تواند از این تجارب استفاده کند زیرا اگر یک کشور زراعتیمانند افغانستان به توسعه بخش کشاورزی و صنعتی شدن آن فکر نکند نمی تواند فقط با وابستگی به کمک های خارجی به پیشرفت برسد.

وی اضافه کرد: اندونزی اما توانسته با مدیریت خوب و مسوولانه رهبران خود پیشرفت های خوبی بویژه در بخش توسعه روستایی داشته باشد و استفاده از تجربیات آن کشور می تواند به افغانستان در این بخش و پیشرفت و توسعه مخصوصاً توسعه روستایی کمک کند.

 

کلیدواژه