برکناری ده فرمانده ارشد ارتش افغانستان
(last modified 1396-01-15T14:01:14+00:00 )
حمل 15, 1396 18:31 Asia/Kabul
  •  برکناری ده فرمانده ارشد ارتش افغانستان

بر اساس فرمان محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان، فرمانده اطلاعات ارتش این کشور و 9 مقام ارشد دیگر آن از سمت خود بر کنار شدند.

طبق بیانیه وزارت دفاع افغانستان، بر اساس فرمان رئیس جمهوری این کشور این فرماندهان به دلیل غفلت در جلوگیری از حمله به بیمارستان نظامی سردار "داوود خان " کابل برکنار شدند.

با برکناری جنرال «عبدالمنان فراهی» فرمانده اطلاعات ارتش افغانستان، جنرال «دین محمد» به عنوان سرپرست فرماندهی اطلاعات ارتش این کشور معرفی شد. در حمله تروریستی حدود یک ماه پیش به بیمارستان نظامی سردار داوودخان در شهر کابل حدود پنجاه تن کشته شدند.

گروه تروریستی داعش مسئولیت حمله به این بیمارستان را به عهده گرفت. برکناری ده فرمانده ارشد ارتش افغانستان توسط رئیس جمهوری این کشور که بازتاب های بسیاری در محافل رسانه ای و سیاسی افغانستان داشت، اولین واکنش غنی به عملکرد برخی مقامات نظامی این کشور است که از نظر وی ضعیف ارزیابی شده است.

حمله تروریستی به بیمارستان سردار داوود خان شهر کابل در شرایطی که در هفته های پیش از آن هم پایتخت این کشور مورد حمله تروریست ها قرار گرفته بود، به شدت موقعیت دولت افغانستان در اتخاذ تدابیر امنیتی در کابل را متزلزل کرد.

به طور طبیعی این انتظار وجود دارد که پایتخت افغانستان که مرکزیت سیاسی این کشور و همچنین محل استقرار سفارتخانه ها و دفاتر نمایندگی نهادهای منطقه ای و بین المللی است از امنیت بیشتری در مقایسه با سایر شهرهای افغانستان برخوردار باشد.

به همین دلیل است که با افزایش حملات و تهدیدهای تروریستی درشهر کابل، رئیس جمهوری افغانستان بنا به انگیزه ها و دلایل مختلف ده مقام ارشد ارتش این کشور به خصوص فرمانده اطلاعات این نهاد را برکنار کرده است. اولین پیام این برکناری آن است که محمد اشرف غنی تداوم عملکرد ضعیف ارتش افغانستان در تامین امنیت همه مناطق این کشور به ویژه پایتخت را تحمل نخواهد کرد و ممکن است مقامات دیگری از ارتش هم در آینده به دلیل سهل انگاری در انجام وظایف ،از سمت خود کنار گذاشته بشوند. پیام بعدی این تصمیم رئیس جمهوری افغانستان،اراده دولت وحدت ملی این کشور در تامین امنیت و عدم چشم پوشی از کم کاری مقامات ارتش در انجام مسئولیت ها است.

همچنین برکناری ده مقام ارشد ارتش افغانستان،پاسخ رئیس جمهوری این کشور به منتقدانی است که ضمن ناکارآمد خواندن سیاست های امنیتی وی،عدم برخورد با فرماندهان ضعیف در ارتش را هم بهانه دیگری برای انتقاد از غنی قرار داده اند.

قرار گرفتن فرمانده اطلاعات ارتش افغانستان در فهرست ده مقام ارشد برکنار شده این نهاد حاکی از آنست  که رئیس جمهوری این کشور، انتظارات بسیاری از بخش اطلاعات ارتش دراقدامات پیشگیرانه دارد که دستکم تاکنون چنین انتظاری محقق نشده است.به خصوص آنکه حمله به بیمارستان سردار داوود خان در کابل توسط داعش انجام شد که خود نشانه ای از عمق نفوذ این  گروه تروریستی در پایتخت افغانستان است.   

کلیدواژه