حمل 17, 1396 16:22 Asia/Kabul

نیروهای مسلح افغان باید مستقل بوده و وابسته به قدرت نظامی هیچ کشور دیگری نباشند

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: نیروهای مسلح افغان باید مستقل بوده و وابسته به قدرت نظامی هیچ کشور دیگری نباشند.

داکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: نظامیان هر کشور باید متکی به خود بوده و وابسته به قدرت نظامی کشور دیگری نباشند، خودشان علاقمند کار و خدمت در این عرصه باشند و با توجه به اعتقادات، تعهدات و مسوولیت هایشان عمل کنند.

وی افزود: اقداماتی که نیروهای امنیتی افغانستان خودشان انجام می دهند و مقابله ای که آنان می توانند با طالبان و دیگر گروه های تروریستی و متجاوزان کنند بسیار ارزشمند تر از آن خواهد بود که در وابستگی به یک نیروی دیگر این اقدامات را انجام دهند.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر عنوان کرد: افغان ها قدرت افسانه ای شرق را توسط نیروهای مردمی شکست دادند، این مردم معتقد و دشمن ستیز هستند، اردوی ملی افغانستان هم از همین مردم تشکیل شده و موفقیت های آن نیز ناشی از اعتقادات و تاکیدش بر دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور است.

این کارشناس سیاسی گفت: اقدامات و موفقیت های اخیر اردوی ملی افغانستان هم با اتکا به خودشان و بدون وابستگی به نیروهای غربی بوده که با همکاری مردم علیه تروریست ها و دهشت افکنان اقدام کرده و نتایج خوبی هم حاصل کرده اند. این موفقیت ها نیز در شرایطی حاصل شده که تعهدات کشورهای خارجی در رابطه با تجهیز نیروهای اردوی ملی افغانستان عملی نشده است.

ظهوری حسینی یادآور شد: خارجی ها قرار بود که آموزش های لازم را به نیروهای اردوی افغانستان بدهند و امکانات نظامی آنان را هم تامین کنند اما به تعهدات خود عمل نکردند و مخصوصاً نیروی هوایی افغانستان هنوز دچار مشکل است.

به گفته این کارشناس افغان غربی ها به دنبال آن هستند که اگر نیروهای مسلح دولت افغانستان به پیشرفتی دست یافتند، در مقابل مخاصمان دولت را تجهیز کنند تا از نظر قدرت نظامی توازنی بین نیروهای دولتی و مخالفان مسلح دولت برقرار باشد.

ظهوری حسینی تصریح کرد: موفقیت نیروهای دولتی افغانستان در برابر گروه های تروریستی گاهی نیروهای غربی را به وحشت انداخته زیرا آن ها مشروعیت حضور خود در افغانستان را در حضور و فعالیت گروه های تروریستی در این کشور می دانند از همین رو مخالفان مسلح را تقویت می کردند تا همچنان فعال باشند.

وی اضافه کرد: فرماندهان نیروهای مسلح افغانستان در سطوح بالا و پایین و همچنان نیروهای امنیتی باید از فیلترهای امنیتی و نظامی گذشته باشند و از بین افراد متعهد و کارآمد انتخاب شوند اما گاهی کسانی وارد اردو می شوند که وابسته به مخالفان مسلح و یا نیروهای خارجی هستند، این مساله باعث وارد شدن ضربه به نیروهای اردوی ملی می شود که جبران آن هم مشکل است.

 

کلیدواژه