حمل 19, 1396 12:08 Asia/Kabul

برکناری و بازخواست از مقامات امنیتی و اطلاعاتی بی مسوولیت آغازی خوب برای پیگیری حوادث تروریستی است

کارشناس و فعال سیاسی-فرهنگی افغان گفت: برکناری و بازخواست از مقامات امنیتی و اطلاعاتی بی مسوولیت آغازی خوب برای پیگیری حوادث تروریستی در کشور است.

دکتر نورآقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: حکومت افغانستان ناگزیر است از کسانی که در مساله حمله تروریست ها به بیمارستانی در کابل در انجام وظیف کوتاهی کرده اند بازخواست کند اما قضیه به همین جا هم ختم نمی شود.

وی با اشاره به برکناری ده مقام ارشد نظامی و اطلاعاتی بر اساس فرمان اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در ارتباط با حمله اواخر سال گذشته تروریست ها به بیمارستان سردار محمد داودخان در کابل که ده ها کشته و زخمی برجای گذاشت اظهار داشت: آن حمله حادثه فاجعه بار و بزرگی را رقم زد که تروریست ها حتی به بیماران هم رحم نکردند.

روئین افزود: دولت ناگزیر است کسانی را که بصورت مستقیم در امنیت و اطلاعات نقش دارند و باید برای جلوگیری از این حادثه وظایف خود را انجام می دادند بازخواست و برکنار کند اما به نظر نمی رسد که بحث چنین عملیات پیچیده و فاجعه باری با برکناری چند تن از مقامات نظامی و اطلاعاتی ختم شود زیرا بارها چنین عملیات سازماندهی شده ای با همکاری کسانی که در ارگان های مختلف حضور دارند صورت گرفته است.

این کارشناس افغان در عین حال عنوان کرد که برکناری این مقامات می تواند به عنوان آغازی خوب در جهت پیگیری حوادث تلقی شود تا هیچ گونه ملاحظه ای برای کسانی که در اینگونه قضایا دخیل هستند یا عفلت می کنند، در نظر گرفته نشود و با همین قاطعیت عمل شود، باشد که کارکنان بی مسوولیتی را کنار بگذارند و بدانند که اگر به وظایف خود عمل نکنند مورد بازخواست قرار خواهند گرفت.

به گفته روئین افغانستان شرایط خاصی دارد و ساختار نظامی که پس از انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت، وحدت عملکرد را با مشکل مواجه کرد هرچند که قبل از آن هم نظام با مشکلات ساختاری مواجه بود و احزابی هم که حاکم بودند بیشتر رویکرد اقتصادی و نظامی داشتند تا سیاسی و فرهنگی و دمکراسی را هم در چارچوب اهداف خود تعریف می کردند.

وی اضافه کرد: تا زمانی که ساختار نظام افغانستان تغییر نکند و نظامی مطابق خواست ها و نیازهای مردم شکل نگیرد مشکلات این کشور همچنان باقی خواهد بود.

 

کلیدواژه