حمل 19, 1396 15:07 Asia/Kabul

دخالت های کشورهای خارجی در امور افغانستان، از دلایل عمده بی ثباتی و ناامنی در این کشور است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: دخالت های کشورهای خارجی و قدرت های شرق و غرب در امور افغانستان، از دلایل عمده بی ثباتی و ناامنی در این کشور است.

محمد یوسف امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به اظهارات ضمیر کابل اف نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان و پاکستان مبنی بر اینکه خواست طالبان در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان به جا است، گفت: هیچ کس در افغانستان دوست ندارد که نیروهای خارجی در این کشور حضور داشته باشد اما رقابت های قدرت های بزرگ با یکدیگر سبب شده که کشوری مانند افغانستان را به میدان این رقابت های خود تبدیل کنند.

وی افزود: البته ناکارآمدی دولت ها و رهبران افغانستان هم در این زمینه بی تاثیر نبوده و شرایط دخالت و حضور خارجی ها را در این کشور فراهم کرده است.

به گفته این کارشناس سیاسی، طالبان در افغانستان ادعا دارند که افغان هستند و جنگ مسلحانه را علیه حکومت این کشور و نیروهای خارجی انجام می دهند، یکی از خواست های آن ها هم این است که نیروهای خارجی و امریکایی از افغانستان خارج شوند، البته خواست تمام افغان ها این است که نیروهای خارجی در افغانستان حضور نداشته باشند و اگر کشورهای همسایه افغانستان و کشورهای منطقه و جهان واقعاً دلسوز این کشور هستند صادقانه وارد عمل شوند و منافع شخصی و نامشروع خود را کنار بگذارند تا راهکاری حاصل شود که دیگر نیازی به حضور نیروهای خارجی در افغانستان نباشد.

زازی با یادآوری اینکه مقامات افغان اظهارات کابل اف را مداخله در امور داخلی افغانستان می دانند گفت: کشورهای خارجی به عناوین مختلف در امور افغانستان دخالت کرده اند، از عوامل دخالت خارجی ها هم حکومت های ناکارآمد در این کشور است که زمینه را برای حضور خارجی ها فراهم می کند.

وی اضافه کرد: اگر افغانستان یک حکومت مقتدر داشت که قانون و عدالت را اجرا می کرد و یک رهبر مقتدر و ملی می داشت هیچ کشور خارجی قادر نبود که در امور این کشور دخالت کند.

 

کلیدواژه