حمل 19, 1396 17:40 Asia/Kabul
  • تجاوز امریکا به سوریه به چه بهانه ای ؟

حمله موشکی آمریکا به پایگاه هوایی "الشعیرات" در حمص سوریه، در دو روز گذشته به خبر نخست بسیاری از رسانه ها و محافل سیاسی تبدیل شده است .  در حالیکه یک سوال همچنان باقیست . تجاوز آمریکا به سوریه به چه بهانه ای صورت گرفته است؟

حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران صبح امروز دربخشی از سخنانش در همایش اقتصاد مقاومتی  ، با طرح این سوال  افزود  ، تنها یک اقدام می تواند پاسخ این سوال را روشن سازد و ان تشکیل یک گروه بین المللی حقیقت یاب با حضور کشورهای بی طرف برای بررسی موضوع به کارگیری سلاح های شیمیایی در سوریه است .

روحانی با بیان اینکه دولت سوریه طبق اعلام سازمان ملل متحد ، سلاح شیمیایی ندارد افزود: این گروه بین المللی حقیقت یاب باید بدون حضور و ریاست آمریکایی ها تشکیل و در آن بررسی شود که سلاح های شیمیایی به کار گرفته شده در سوریه از کجا آمده و چه کسی آن را آورده است؟

امریکا مدعی است که این حمله را به قصد  نابود کردن توان سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی انجام داد اما آیا واقعا" امریکا به دنبال چنین هدفی است .

در حالیکه پیش از این ملت های بسیاری  از جمله ایران قربانی سلاح های شیمایی شده اند . امریکا در زمان جنگ تحمیلی  تجهیزات و مواد اولیه تولید این سلا ح ها  را در اختیار صدام قرار داد که فجایعی همچون  بمباران شیمیایی سردشت و حلبچه  را  رقم زد . امریکا  پیشتر نیز  در جنگ ویتنام از سلاح شیمیایی استفاده کرده بود ؛اما اکنون خودرا در جایگاه پلیس جهانی می بیند .  این اقدام امریکا اما جریانی فراتر از کنش و واکنش نسبت به  یک رویداد  در سوریه است . 

امریکا در حمله شیمیایی مشکوکی که  هفته گذشته در منطقه «خان شیخون» در ادلب  اتفاق افتاد ؛ دمشق را به استفاده از سلاح شیمیمایی علیه مخالفان متهم کرده است . حمله موشکی امریکا  اما درست در زمانی می افتد که هیچ نهاد مسئولی  گزارشی دال بر اثبات دست داشتن سوریه در استفاده از سلاح شیمیایی منتشر نکرده است .

درزمان باراک اوباما نیز همین سناریو در حال اجرا شدن بود . پس از حمله ای  مشابهی که با گاز سارین در منطقه غوطه واقع در حومه شرقی پایتخت سوریه صورت گرفت ، همه نگاهها به کاخ سفید معطوف شد تا مشخص شود آیادولت  اوباما چه تصمیمی خواهد گرفت .دو روز پس از این واقعه باراک اوباما اعلام کرد آمریکا آماده است مواضع ارتش سوریه را هدف قرار دهد. 
اما در میان بهت همگان چه در آمریکا و چه در عرصه بین المللی، باراک اوباما تصمیم گرفت اقدام نظامی علیه سوریه را  در کنگره  به رای بگذارد و در واقع با این کار اقدام نظامی کوتاه مدت در سوریه را منتفی کرد.
ظاهرا" در آن زمان رئیس جمهور دموکرات آمریکا ؛متحد خود انگلیس را الگو قرار داده بود . زیرا نمایندگان پارلمان انگلیس در آن مقطع  به هر گونه مشارکت  نظامی در مناقشه سوریه رای منفی دادند.
در حقیقت آمریکا در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما به طور مستقیم بر ضد سوریه وارد عمل نشد ؛چون می دانست که  این اقدام یک ماجراجویی پر درد سر برای امریکا خواهدشد. زیرا ماهیت این جریان سناریوسازی برای  مداخله گری است .
اما ترامپ اکنون درست در مقطعی که تلاش های منطقه ای و بین المللی درجهت باز گرداندن ارامش در سوریه پیش می رفت  با  یک  ماجراجویی این بحران را وارد مرحله ای خطرناک کرد .

  دراین روند ؛ سازمان ملل در خدمت تمایلات زیاده خواهانه امریکا قرارگرفته و با وجود انتقادهای مکرر جامعه بین الملل از این موضوع   ؛  این جریان  همچنان استمرار دارد .  سازمان منع سلاح شیمیایی  برغم اقدامات اطمینان ساز دمشق و همکاری کامل  سوریه با این نهاد ؛ اما  تروریست ها را خلع سلاح نکرد .

در واقع این تعلل سبب شد  گروه های تروریستی این فرصت را در اختیار داشته باشند تا هر وقت در موضع ضعف قرار گرفتند دست به چنین اقداماتی بزنند و پای دیگران از جمله آمریکا را به منازعات باز کنند.همین مسایل ایجاب می کند که بررسی شود سلاح های شیمیایی به کار گرفته شده در سوریه از کجا آمده و چه کسی از آن استفاده کرده است.

کلیدواژه