اعلام امریکا مبنی بر پرتاب بمب در افغانستان برای مبارزه با داعش یک دروغ بزرگ است
(last modified Tue, 18 Apr 2017 08:53:05 GMT )
حمل 29, 1396 13:23 Asia/Kabul
  • اعلام امریکا مبنی بر پرتاب بمب در افغانستان برای مبارزه با داعش یک دروغ بزرگ است

اعلام امریکا مبنی بر استفاده از بمب بزرگش در افغانستان علیه داعش یک دروغ بزرگ است

کارشناس سیاسی و حقوقی افغان تاکید کرد: اعلام امریکا مبنی بر استفاده از بمب بزرگش در افغانستان علیه داعش یک دروغ بزرگ است.

موسی فریور در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: در حقیقت امریکا می خواست در آستانه نشست منطقه ای مسکو در مورد افغانستان و صلح این کشور، از کشورهای منطقه زهر چشمی بگیرد و نقش روسیه و سایر شرکت کنندگان در این نشست را زیر سوال ببرد اما مداخله خارجی به هیچ عنوان نمی تواند مشکلات افغانستان را حل کند و تنها گزینه برای این کشور صلح است، صلحی که شهروندان افغانستان به عنوان یک برنامه ملی آن را دنبال کنند.   

وی افزود: پرتاب یکی از بزرگ ترین بمب ها در افغانستان توسط امریکا برای مردم افغانستان فاجعه بشری و محیط زیستی را ایجاد می کند و از نظر حقوق بین الملل تجاوز آشکار به حاکمیت ملی این کشور است

اما برخی نهادهای مزدور از این عمل جنایتکارانه امریکا در افغانستان حمایت کردند و ارباب قدرت هم در مورد آن سکوت اختیار کردند.

به گفته این کارشناس افغان پرتاب این بمب نه تنها نمی تواند مشکلی راحل کند بلکه سرآغاز یک جنگ ویرانگر و تباه کننده در افغانستان است و به هیچ وجه به نفع افغانستان و منطقه نخواهد بود.

استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه کابل عنوان کرد: هیچ شهروند با مسوولیت افغانستان این عمل امریکا را تائید نمی کند بلکه همه با آن مخالف هستند و اینگونه عملکرد را راهکار درستی برای مبارزه با تروریزم نمی دانند و اگر امریکا به پیمان امنیتی خود با افغانستان پایبند می بود باید برای تقویت و تجهیز هرچه بیشتر نیروهای امنیتی افغانستان تلاش می کرد تا نیازی به حضور و فعالیت نیروهای خارجی آن هم با چنین بمب هایی نباشد.

فریور یادآور شد که به گفته برخی صاحبنظران محیط زیست اصابت چنین بمبی تا 300 سال اثرات مخرب محیط زیستی و حیات وحش در افغانستان و منطقه خواهد داشت بنابر این هیچ ضرورتی به استفاده از این بمب در افغانستان با ادعای مبارزه با داعش نبود.

این صاحبنظر سیاسی با اشاره به اظهارات ادوارد اسنودن مسول سایت افشاگر ویکی لیکس مبنی بر اینکه امریکا این بمب را برای تخریب تونل بزرگی پرتاب کرده که خود برای ساخت آن 319 میلیون دلار مصرف کرده بود، گفت: بر اساس برخی گزارش ها این بمب تا شعاع سه کیلومتری خود همه چیز را تخریب کرده و اثرات مخرب آن هم ماندگار است بنابر این هر هدفی که امریکا داشته پرتاب چنین بمبی به هیچ عنوان راهکار مناسبی نبوده است.

وی اضافه کرد که امریکایی ها بدون توجه به تبعات یک عمل فقط به فکر دنبال کردن استراتژی خود در منطقه هستند و از هر وسیله ای هم برای رسیدن به آن استفاده می کنند.

 

کلیدواژه