حمل 31, 1396 11:49 Asia/Kabul
  • انتقاد روسیه از عملکرد ناتو در افغانستان

سفیر روسیه در کابل ضمن انتقاد از عملکرد سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در افغانستان تاکید کرد، ماموریت این سازمان مبارزه با تروریسم و مواد مخدر در این کشور بوده اما این دو پدیده شوم نسبت به گذشته در افغانستان گسترش نیز یافته است.

«الکساندر مانتیسکی» افزود: امریکا و ناتو بعد ازشانزده  سال به بهانه  مبارزه با تروریسم در افغانستان نتوانسته اند بر این پدیده پیروز شوند. وی  تصریح کرد، مسکو از دولت قانونی افغانستان و برقراری صلح در این کشور حمایت می کند. این برای اولین بار نیست که روسیه از عملکرد ناتو در افغانستان انتقاد می کند. «ولادیمیر پوتین»  رئیس جمهور روسیه اخیرا با انتقاد از سهل‌انگاری ناتو و امریکا در مبارزه با مواد مخدر در افغانستان، انها را متهم کرد که به طور جدی با این پدیده شوم مبارزه نمی کنند. وی افزایش تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان را، تهدید مشترک برای کشورهای منطقه و جهان دانست و تاکید کرد: از بین بردن تولید مواد مخدر، نیازمند یک مبارزه جدی است که ناتو و امریکا در این خصوص در افغانستان موفقیت نداشته و ناکام بوده‌اند. پوتین با اشاره به اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان همچنان در حال افزایش  است، اعلام کرد: سالانه بیش از 20 درصد از ان به روسیه قاچاق می‌شود. به همین دلیل دولت روسیه از ناتو خواسته است  گزارش عملکرد خود را در افغانستان به شورای امنیت سازمان ملل ارائه دهد که ناتو انرا رد می کند. سازمان پیمان اتلانتیک شمالی  دراولین ماموریت خارج از اروپای خود  وارد افغانستان شد و به عنوان بازوی عملیاتی امریکا فعالیت خود را در این کشور اغاز کرد. انگونه که روسیه به عنوان عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل اعلام کرده است مقابله با تروریسم و تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان دو ماموریت مهم ناتو دراینکشور  بوده است که در حدود پانزده سال گذشته نه تنها دستاوردی در مقابله با انها کسب نکرده است بلکه افغا نستان  با ناامنی فزاینده و ظهور گروههای تروریستی  روبروشده  است که به گفته محمد اشرف غنی رئیس جمهوری  افغانستان  بالغ بر بیست گروه هستند. ظهور گروه تروریستی داعش در افغانستان از حدود سه سال گذشته بیش از پیش عملکرد امریکا و ناتو در افغانستان را با سوال مواجه کرد .این بدان معنا است که مواد مخدر همچنان به عنوان مهمترین منبع مالی گروههای تروریستی  در افغانستان است و تا زمانی که این ماده افیونی در این کشور تولید و قاچاق میشود امکان تشکیل گروههای تروریستی و ادامه فعالیت انها در افغانستان وجود خواهد داشت.

افزایش کشت خشخاش و تولید مواد مخدر که به بازار کشورهای منطقه قاچاق میشود بیش از پیش امنیت روسیه و سایر کشورها را به مخاطره انداخته است. از اینرو دولت روسیه براین باور است امریکا و ناتو دو سیاست هدفمند و مدیریت شده ای را درافغانستان دنبال می کنند. اول افزایش ترانزیت مواد مخدر به کشورهای منطقه از جمله روسیه که امنیت اجتماعی این کشور را به شدت به مخاطره انداخته است و دوم ترانزیت تروریسم از شمال افغانستان به کشورهای حوزه اسیای مرکزی و قفقاز برای ناامن کردن این کشور و کشاندن ان به داخل روسیه است. به همین دلیل دولت این کشور اعلام کرده است با تقویت دولت و ارتش افغانستان باید مساله مقابله با ناامنی ها در این کشور به صورت ملی  پی گیری شود.

کلیدواژه