امریکا از پرتاب بمب بزرگ در افغانستان بیشتر انگیزه سیاسی داشته تا نظامی
(last modified 1396-01-31T08:36:03+00:00 )
حمل 31, 1396 13:06 Asia/Kabul
  • امریکا از پرتاب بمب بزرگ در افغانستان بیشتر انگیزه سیاسی داشته تا نظامی

در استفاده امریکا از بمب بزرگ در افغانستان انگیزه های سیاسی بیش از انگیزه های نظامی دخیل بوده است

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: در استفاده امریکا از یکی از بزرگترین بمب ها در افغانستان انگیزه های سیاسی بیش از انگیزه های نظامی دخیل بوده است.

محمد هاشم فصیحی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل گفت: به نظر نمی رسد امریکایی ها که خودشان داعشی ها را به عنوان یک پروژه بلند مدت پرورش دادند آن ها را مورد حمله سنگین ترین بمب خود قرار دهند، به هر صورت این اقدام امریکا پیامدهای ناگواری برای مردم افغانستان و بویژه ساکنان ناحیه اصابت بمب دارد و اثرات مخربی هم بر محیط زیست خواهد داشت.

وی افزود: اطلاعات دقیقی از ناحیه ای که بمب در آنجا منفجر شده در دست نیست اما پرتاب این بمب در افغانستان می تواند به عنوان هشداری به روسیه و نوعی قدرت نمایی تلقی شود، البته گزارش هایی هم وجود دارد که امریکا با این بمب تعدادی از ژنرال های پاکستانی را هدف قرار داده که در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار حضور داشتند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: مشخص نیست که در اثر اصابت این بمب چه کسانی و با چه تعدادی کشته شده اند اما این مساله مشخص است که به هر صورت امریکا خواسته به این وسیله آزمایشی را انجام دهد که ممکن است برای روسیه به عنوان رقیب دیرینه اش پیام خاصی داشته باشد.

فصیحی عنوان کرد: در حال حاضر منطقه و مخصوصاً افغانستان به صحنه رقابت قدرت های جهانی تبدیل شده و آسیب این قضیه هم به مردم منطقه و افغانستان می رسد.

وی اضافه کرد: اگر کشورهای منطقه ناگواری وضعیت موجود را درک کرده و به آینده و مشترکات موجود می اندیشند، باید به یک همدلی و همنوایی عمومی در منطقه دست پیدا کنند، به این طریق می توان جلو فجایع را در منطقه گرفت، در غیر اینصورت ممکن است فجایع شدیدتری را هم شاهد باشیم.

 

کلیدواژه