هشدار سازمان ملل درباره وقوع فاجعه هسته ای
(last modified 1396-02-02T12:03:04+00:00 )
ثور 02, 1396 16:33 Asia/Kabul
  • هشدار سازمان ملل درباره وقوع فاجعه هسته ای

موسسه تحقیقات خلع سلاح سازمان ملل متحد (UNIDIR)با ارائه گزارشی جامع ، هشدار داد که افزایش تنش های جهانی و جنگ سایبری می تواند به یک فاجعه هسته ای منجر شود. در این گزارش تاکید شده که بازدارندگی هسته ای صرفا تا هنگامی که موثر تلقی شود، کارآیی خواهد داشت ، اما اگر کار به استفاده از سلاح هسته ای بکشد، خطر آن ذاتی است و نتایج آن فاجعه بار خواهد بود.

گزارش سازمان ملل متحد همچنین نشان می دهد که افزایش میزان سرمایه گذاری در ساخت تسلیحات و سامانه های هسته ای و به روز رسانی آنها، به جای این که احتمال یک حادثه هسته ای عمدی یا غیرعمدی را کاهش دهد، به طورقابل  توجهی این احتمال را افزایش داده است.

گزارش جدید موسسه تحقیقات خلع سلاح سازمان ملل متحد درباره خطرات  ذاتی زرادخانه های هسته ای و مهم ترازآن وقوع جنگ هسته ای، از تهدیدی که مدتهاست حیات همه انسانها را درسراسر جهان به مخاطره افکنده، پرده برمی دارد. در واقع جهان بیش از هفتاد سال است که با کابوس جنگ هسته ای سر می کند و حتی در برهه هایی مانند بحران موشکی کوبا، دنیا در آستانه جنگ هسته ای بین آمریکا و شوروی قرار گرفت.

تهدید ناشی ازتسلیحات هسته ای با توجه به وجود هزاران سلاح هسته ای در زرادخانه قدرت های بزرگ هسته ای و نیزبرخی دیگر از کشورها مانند کره شمالی که در چند دهه اخیر به این سلاح های مرگبار دست پیدا کرده اند، معنا پیدا می کند. از زمان اجرایی شدن پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای(ان پی تی)، مساله خلع سلاح هسته ای و تلاش برای امحای این تسلیحات مرگبار در دستورکار سازمان ملل متحد قرار داشته است.

با این حال این پیمان مورد بی توجهی زیادی بویژه از سوی دارندگان زرادخانه های هسته ای قرار گرفته است. در واقع یکی از چالش های اجرای پیمان" ان پی تی" پایبند نبودن کشورهای دارای سلاح هسته ای به محتوای اصلی و روح این  پیمان است .پیمان"ان پی تی" از یک سو ،برای تضمین عدم گسترش تسلیحات هسته ای در سطح جهانی و از سوی دیگربرداشتن گام های عملی برای خلع سلاح هسته ای و نابودی زرادخانه های هسته ای قدرت های بزرگ جهانی تدوین و به مورد اجرا گذاشته شد.

اما درعمل شاهد ازدیاد شمار دولت های دارای تسلیحات هسته ای در سطح جهان هستیم .کما اینکه هند، پاکستان، کره شمالی ورژیم صهیونیستی عملا به باشگاه دارندگان تسلیحات هسته ای اضافه شده اند .ازسوی دیگربا وجود اقدامات بین المللی برای کاهش زرادخانه های هسته ای بویژه پیمان ان پی تی ، قدرت های بزرگ هسته ای کماکان بدنبال مدرن سازی تسلیحات هسته ای خود هستند. در این زمینه،تمامی پنج کشوری که به عنوان کشورهای هسته‌ای به رسمیت شناخته شده‌اند یعنی آمریکا، روسیه ، چین، فرانسه وبریتانیا و نیز کشورهایی که در چند دهه اخیر به انحاء مختلف ،به باشگاه کشورهای هسته ای پیوسته اند، در حال ساخت، استقرار و به روزرسانی تسلیحات و سیستم‌های پرتاب کننده هسته‌ای هستند.

با توجه به تداوم و ازدیاد زراد خانه های هسته ای ، موسسه تحقیقات خلع سلاح سازمان ملل متحد هشدار داده که با افزایش خودکارشدن کنترل سامانه های تسلیحاتی هسته ای و احتمال دستکاری سایبری دراین سامانه ها، خطرات ناشی از انفجاراین سلاح ها افزایش یافته است. مساله ای که با توجه به قدرت تخریب سلاح های هسته ای کنونی، در صورت وقوع می تواند جهان را با فاجعه انسانی و زیست محیطی بی سابقه ای مواجه کند. 

کلیدواژه