ثور 02, 1396 17:25 Asia/Kabul
  • حمله طالبان به یک پایگاه مهم ارتش افغانستان در مزار شریف

اعضای گروه طالبان به یکی از پایگاه های نظامی مهم ارتش افغانستان در مزار شریف در شمال این کشور حمله کردند.

 در حمله طالبان به پایگاه نظامی ارتش افغانستان در مزار شریف مرکز ولایت بلخ،140 تن کشته و بیش از شصت نظامی افغان نیز زخمی شدند.

اعضای طالبان هنگام برگزاری نماز جمعه در حالی که لباس نظامی ارتش افغانستان را بر تن داشتند، این حمله را انجام دادند. حمله با انفجار یک بمب آغاز شد و سپس مهاجمان وارد پایگاه نظامی شده و با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شدند.

حمله روز جمعه طالبان به پایگاه مهم ارتش افغانستان در مزار شریف که 140 کشته برجای گذاشته است،ازجمله حملات کم سابقه این گروه به مراکز نظامی از نظر تعداد قربانیان حادثه در سال های اخیر در این کشور است. این حمله تروریستی در شرایطی انجام شد که به طور معمول اوضاع امنیتی در استان های شمالی افغانستان در مقایسه با ولایت های جنوبی از جمله هلمند و قندهار شرایط مناسبتری دارد و گروه طالبان بیشترین تمرکز خود را در مناطق جنوبی این کشور قرار داده است.

با شروع فصل بهار در افغانستان و بر اساس تجارب سال های گذشته،به طور طبیعی حملات طالبان در این کشور افزایش پیدا می کند که نیروهای دولتی و نظامیان خارجی طبق اعلام این گروه از جمله اهداف در این حملات هستند. حمله تروریستی به یک پایگاه مهم ارتش افغانستان در مرکز ولایت بلخ نشان داد که طالبان در انجام عملیات خرابکارانه در دور تازه حملات خود،همه مناطق این کشور را در کانون توجه خود قرار داده است.

این گروه تلاش دارد با ناامن کردن همه مناطق افغانستان ضمن قدرت نمایی این گونه القاء کند که طالبان توانایی و امکانات لازم برای حضور همزمان و انجام حملات در چند جبهه در شهرهای مختلف این کشور را دارد. با توجه به کشته شدن 140 نظامی افغانستان در حمله طالبان به یک پایگاه ارتش این کشور در ولایت بلخ،دولت کابل بیش از گذشته با انتقادهای داخلی در خصوص ضعف در برخورد با گروه های افراطی و تامین  امنیت مواجه خواهد شد. به خصوص آنکه طالبان این بار به پایگاه ارتش افغانستان در شهر مزار شریف حمله کرده که به نوعی اقتدار اطلاعاتی و عملیاتی نیروهای مسلح این کشور را هم به چالش کشیده است.

علاوه بر این که این حمله طالبان در چارچوب برنامه اعلام شده این گروه برای هدف قرار دادن مراکز نظامی و نیروهای مسلح افغانستان، ساختمان های دولتی و کارمندان دولت انجام شده است، باید توجه داشت که تنش های سیاسی ماه های گذشته در استان بلخ درباره ابقاء یا برکناری عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ بین وی با برخی مخالفان در سطح ملی و محلی،بر کاهش ضریب امنیتی بلخ نیز موثر بوده است.

بروز تنش های سیاسی در بلخ و کشیده شدن این مناقشه در بین مدیران و فرماندهان محلی این آسیب را به همراه دارد که در فضای دو یا چند قطبی در این استان،تامین امنیت در چرخه این اختلافات با آسیب های جدی مواجه بشود.

با توجه به این که ارتش در هر کشوری  نماد اقتدار نظامی است،حمله طالبان به پایگاه ارتش افغانستان در مزار شریف با صدها کشته و مجروح این ضرورت را دو چندان کرده است که نیروهای مسلح این کشورباید هر گونه روزنه برای تهدید و به چالش کشیدن این اقتدار را مسدود کنند. 

کلیدواژه