انتقاد تند رئیس اجرایی کابینه افغانستان از اشرف غنی
(last modified 1395-05-23T05:41:02+00:00 )
اسد 23, 1395 10:11 Asia/Kabul
  • انتقاد تند عبدالله عبدالله از اشرف‌ غنی
    انتقاد تند عبدالله عبدالله از اشرف‌ غنی

شکاف در حکومت وحدت ملی افغانستان علنی شد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با انتقاد از عملکرد محمد اشرف‌ غنی رئیس جمهوری این کشور گفت،وی لیاقت این سمت را ندارد.

وی افزود،قصد دارد امروز (شنبه) با محمد اشرف‌ غنی رئیس‌جمهوری افغانستان در مورد نارضایتی مردم از عملکرد دولت این کشور صحبت کند و امیدوار است در گفت‌وگوهای خود با وی "عقل سلیم حاکم باشد".

عبدالله گفت،توافقنامه تشکیل حکومت دولت وحدت ملی افغانستان اگر به مفهوم رد دستورات رئیس‌ جمهور این کشور نیست،اما به معنای رفتارهای خودسرانه هم نیست.

رئیس‌ اجرایی کابینه افغانستان خاطر نشان کرد،از سه ماه گذشته تاکنون محمد اشرف‌ غنی فرصتی را برای ملاقات رو در رو جهت بیان مشکلات فراهم نکرده است.

این برای اولین بار در نزدیک به دو سال گذشته است که رئیس اجرایی کابینه افغانستان،تندترین انتقاد ممکن را علیه رئیس جمهوری این کشور مطرح کرده است.

تعبیر عبدالله مبنی بر آنکه محمد اشرف غنی لیاقت سمت ریاست جمهوری افغانستان را ندارد،نشان می دهد که اختلافات این مقام ارشد دولت وحدت ملی این کشور بسیار عمیق است.

البته پس از جنجال های گسترده در روند انتخابات ریاست جهموری ازجمله نتایج آن در سال 2014 و امضای توافقنامه مربوط به تشکیل دولت وحدت ملی،این احتمال مطرح شد که عبدالله و غنی به دلیل قرار گرقتن در فضای رقابتی و همچنین تفاوت های عمیق نظری در مسائل مختلف نمی توانند در چارجوب یک ائتلاف بایکدیگر امور اجرایی این کشور را به طور مشترک رهبری کنند.

البته این اختلافات پیش بینی شده در ماه های اولیه تشکیل دولت وحدت ملی افغانستان در خصوص معرفی وزیران پیشنهادی یا انتخاب والیان و مسئولان ارشد اجرایی،نمایان شد.

این اختلافات در نزدیک به دو سال گذشته در موضوعات مختلف،عدم همگرایی جدی فکری و اجرایی بین رئیس جمهوری و رئیس اجرایی کابینه افغانستان را کاملا روشن کرده است.

سخنان بسیار تند عبدالله علیه غنی که وی را فاقد لیاقت برای تصدی سمت ریاست جمهوری افغانستان خوانده،حاکی از افزایش اختلافات سران دولت وحدت ملی در موضوعات مختلف داخلی و خارجی است.

رویکرد متفاوت عبدالله و غنی در خصوص نحوه مواجهه با طالبان و تنظیم مناسبات با همسایگان شاید دو مسئله مهم در اختلافات آنان است.

رئیس جمهوری افغانستان،گفتگو با طالبان و ارائه امتیاز به این گروه را در روند تامین امنیت راهکاری اساسی می داند،در حالی که عبدالله جنگ با طالبان را به دلیل عدم پایبندی آنها به هر گونه توافق صلح را ترجیح می دهد.

غنی خواستار بهبود روابط با پاکستان است ،اما طبق آنچه که از صحبت های عبدالله برداشت می شود،وی خواهان تحقق افزایش همکاری ها با اسلام آباد نیست.

موضوع عزل و نصب های در سمت های دولت مرکزی و در سطح محلی هم دیگر موضوع اختلافی بین آنان است.

در روزهای اخیر عزل عطا محمد نور والی بلخ توسط رئیس جمهوری افغانستان که از نزدیکان سیاسی عبدالله است،میتواند چالش های بین آنان را بشدت افزایش دهد.

با توجه به آنکه گفته شده عمر دولت وحدت ملی افغانستان طبق توافقنامه امضاء شده بین غنی و عبدالله در سال 2014 تا دو ماه دیگر پایان می یابد،مشخص نیست ادامه همکاریهای سران دولت این کشور چگونه خواهد بود.

 طبق این توافقنامه باید رئیس جمهوری افغانستان پس از دوسال،زمینه را برای اصلاح قانون اساسی و ایجاد پست صدر اعظمی از طریق برگزاری لویه جرگه فراهم کند،زیرا سمت عبدالله(رئیس اجرایی کابینه) در قانون اساسی فعلی این کشور وجود ندارد.

 

کلیدواژه