تلاش دولت افغانستان برای گسترش روابط امنیتی با کشورهای منطقه
(last modified 1395-05-23T06:03:55+00:00 )
اسد 23, 1395 10:33 Asia/Kabul

دولت افغانستان برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و منطقه بویژه در عرصه امنیت تلاش می کند

کارشناس سیاسی-فرهنگی افغان تاکید کرد: دولت افغانستان به روابط با کشورهای همسایه و منطقه بویژه در عرصه امنیت اهمیت زیادی قایل است و در این راستا تلاش می کند.

دکتر سید وحید ظهوری حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به سفرهای حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان به کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان اظهار داشت: روابط منطقه ای از ارزش بسزایی برخوردار است و دولت افغانستان هم می خواهد این روابط را برقرار و مشکلات و مسایل خود را در ابعاد مختلف حل و فصل کند، اما خارجی ها کمتر اجازه می دهند که این ارتباطات برقرار شود.

عضو موسس بنیاد علمی-فرهنگی کوثر گفت: روابط تنگاتنگی که افغانستان با برخی کشورهای همسایه و منطقه دارد می تواند به حفظ امنیت و ثبات در این کشورها کمک کند. در صورتی که روابط امنیتی بین این کشورها برقرار شود بسیاری از مشکلات امنیتی بویژه مساله تروریزم و حملات انفجاری کاسته خواهد شد.

این کارشناس سیاسی با اشاره به نگرانی های تاجیکستان از گسترش ناامنی ها در مناطق شمالی افغانستان و هم مرز با آن کشور و انتقال ناامنی ها به تاجیکستان عنوان کرد: اگر همکاری های مشترک در راستای مبارزه با تروریزم صورت بگیرد تروریست ها به هیچ عنوان نمی توانند پیشروی کنند.

به گفته ظهوری حسینی در حالی که طالبان از سال ها قبل در افغانستان فعالیت دارند و داعش هم اخیراً فعالیت هایی داشته، نزدیک شدن تروریست ها به مرزهای شمالی افغانستان طبعاً موجبات نگرانی دولت تاجیکستان را هم فراهم کرده است و این دولت باید به دنبال راهکارها و همکاری های منطقه ای برای کاهش نگرانی های خود باشد.

این فعال سیاسی-فرهنگی افغان یادآور شد که دیدارها و گفت و گوهای مقامات این کشورها می تواند به راهکار مشترکی برای مقابله با ناامنی ها برسد و از بسیاری مشکلات امنیتی احتمالی پیشگیری کند. در صورتی که کشورهای همسایه افغانستان با این کشور همکاری کنند و افغانستان هم بدون دخالت های دیگر کشورها با آن ها همکاری کند، بسیاری از مشکلات امنیتی منطقه حل خواهد شد.

ظهوری حسینی با اشاره به برخی دیدگاه ها مبنی بر اینکه امریکا در صدد انتقال ناامنی ها از شمال افغانستان به کشورهای آسیای میانه و قفقاز و نگرانی روسیه و چین از این مساله گفت: افغانستان به عنوان منطقه ای استراتژیک و ژئوپولیتیک در سطح منطقه و جهان مطرح است و در بعد مسایل امنیتی، اقتصادی و بسیاری مسایل دیگر می تواند کمک های شایانی به کشورهای همسایه و منطقه داشته باشد، در عین حال حضور خارجی ها در افغانستان می تواند تهدیدی برای کشورهای منطقه محسوب شود.

وی افزود: حضور امریکا در افغانستان و منطقه که برای پیگیری اهداف خودش است و همچنان حمایت از گروه های تروریستی و کشورهایی که حامی تروریست ها هستند خود به مشکل و تهدیدی برای امنیت کشورهای منطقه تبدیل شده است.

 

کلیدواژه