ثور 04, 1396 12:20 Asia/Kabul
  • واکنش ها به حمله طالبان به پایگاه ارتش افغانستان

حمله اخیر گروه طالبان به پادگان ارتش افغانستان در نزدیکی مزارشریف در ولایت بلخ با واکنش های تندی از سوی محافل سیاسی و مذهبی در این کشور روبرو شده است .

قیام الدین کشاف رئیس شورای علمای سراسری افغانستان اعلام کرد، این کشور با دشمنان بی رحمی مواجه است که تمامی موازین اسلامی و انسانی را نادیده می گیرند.

عطا محمد نور رییس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و سرپرست ولایت بلخ هم در واکنش به حمله گروه طالبان به پایگاه ارتش گفت، ملت افغانستان انتقام خون سربازان افغان را از طالبان خواهند گرفت. 

حامد کرزی رئیس جمهوری قبلی افغانستان هم امریکا را مقصر اصلی بحران در افغانستان دانست و گفت طالبان دیگر برادران وی نیستند.محافل امنیتی در افغانستان حمله به پادگان ارتش را نوعی تغییر در رویکرد عملیاتی گروه طالبان دانستند و اعلام کردند که این گروه سیاست نظامی خود را از حمله به مردم و تسخیر شهرها به پادگان ارتش تغییر داده است.گروه طالبان  نیز هدف از این حمله را ،گرفتن انتقام  کشته شدن فرماندهان این گروه اعلام کرد.

اما برآیند همه واکنشهای صورت گرفته به حمله طالبان از سوی محافل مختلف در افغانستان این است که این گروه در جبهه های مختلف شکست خورده و دیگر توانایی جنگ رو در رو را ندارد. با این حال حمله طالبان به پادگان ارتش در ولایت بلخ پس از اجلاس اخیر مسکو در مورد روند  صلح افغانستان قابل توجه و تامل است .این موضوع از چند جهت مهم است .

اول انکه به موضوع مصالحه و گفتگو با طالبان  برای مدتی پایان می دهد و با توجه به جو به شدت ضد طالبان که در افغانستان شکل گرفته است دیگر کسی جرات طرح گفتگو و صلح با طالبان را ندارد .

دوم انکه این حمله بیانگر نوعی چند دستگی در گروه طالبان است که به  هیچ عنوان خواهان صلح و گفتگو نیستند .سومین موضوع قابل توجه در مورد حمله طالبان به پادگان ارتش در ولایت بلخ ،افزایش فشارها بر روسیه است که اخیرا موضوع ارتباط با این گروه را مطرح کرد و تلاش دارد هویت  سیاسی برای طالبان ایجاد کند .

البته پاکستان نیز از این امر مستثنی نیست  .پاکستان همچنان متهم به حمایت از طالبان است و هر گونه عملیات این گروه در افغانستان بر روابط این کشور با پاکستان تاثیر منفی دارد و بیش از پیش آنرا متشنج می کند .از اینرو می توان گفت حمله طالبان به پادگان ارتش به ایجاد دور جدیدی از بحران در افغانستان دامن زد که پیامدهای داخلی سیاسی  نیز به دنبال دارد. متهم شدن نمایندگان پارلمان افغانستان از سوی نمایندگان مجلس سنای این کشور به خیانت به دلیل دادن رای اعتماد به وزرای امنیتی و متهم شدن وزیر دفاع به بی کفایتی در تامین امنیت افغانستان نشان می دهد که محافل سیاسی و قانونگذاری این کشور همچنان با پس لرزه های حمله به پادگان ارتش روبرو هستند.

اگر چه طالبان این حمله را حرکتی انتقام جویانه دانسته است اما محافل سیاسی در افغانستان این گونه حملات طالبان را که در ماههای اخیر در این کشور از جمله حمله به بیمارستان نظامی کابل صورت گرفته است ناشی از ادامه اختلاف و تنش میان مقامات دولت وحدت ملی افغانستان می دانند که باعث نفوذ دشمن در صفوف نظامیان و نیروهای امنیتی میشود .این بدان معنا است که نقطه قوت طالبان و سایر گروههای تروریستی عوامل نفوذی انها در ساختارهای نظامی و سیاسی است که با تحکیم  وحدت و حل اختلافات میان سران حکومت قابل حل است .   

کلیدواژه