استعفا و تغییر مقامات ارشد امنیتی؛ بازتاب حمله به پایگاه ارتش افغانستان
(last modified 1396-02-05T04:31:27+00:00 )
ثور 05, 1396 09:01 Asia/Kabul
  • استعفا و تغییر مقامات ارشد امنیتی؛ بازتاب حمله به پایگاه ارتش افغانستان

درپی استعفای "عبدالله حبیبی" وزیر دفاع و ژنرال "قدم شاه شهیم" فرمانده ستاد مشترک ارتش افغانستان از سمت های خود، رئیس جمهوری این کشور با این دو استعفا موافقت کرد.

بدنبال این دو استعفاء،جنرال طارق شاه بهرامی معاون امنیتی وزارت کشورافغانستان به سرپرستی وزارت دفاع و ژنرال شریف یفتلی فرمانده نیروهای ارتش در حوزه جنوب شرق این کشور به فرماندهی ستاد مشترک ارتش این کشور منصوب شدند.
همچنین ژنرال محمد ناصر به عنوان فرمانده نیروهای ارتش درحوزه غرب افغانستان، ژنرال امام نظر به عنوان فرمانده ارتش در حوزه جنوب و ژنرال عبدالواسع به عنوان فرمانده نیروهای ارتش در حوزه جنوب شرق این کشور معرفی شدند.
همچنین جنرال مهمند که پیش از این سمت فرماندهی ارتش افغانستان در  مزارشریف را برعهده داشت و در زمان ماموریت وی طالبان به پایگاه ارتش در این شهر حمله کرد به بخش دیگری ازارتش منتقل شد.
استعفای وزیر دفاع  و فرمانده ستاد مشترک ارتش افغانستان از سمت های خود پس از حمله بی سابقه گروه طالبان به یکی از پایگاه های مهم ارتش این کشور در شهر مزار شریف در روز جمعه گذشته  که صدها کشته و زخمی برجای گذاشت، انجام شد.
حمله طالبان به پایگاه ارتش افغانستان در مزار شریف که ازنظر تعداد تلفات و خسارات، بزرگترین حمله این گروه به مراکز نظامی این کشور لقب گرفت، موجب شد تا رئیس جمهوری افغانستان سه روز عزای عمومی اعلام کند.
تبعات و آثار این حمله بزرگ تروریستی به حدی بود که وزیر دفاع و فرمانده ستاد مشترک ارتش افغانستان پیش از آنکه به دلیل علت این حمله و ضعف نیروهای ارتش، از سوی مراجع قانونی از جمله دولت و مجلس این کشور مورد مواخذه و پرسش قرار بگیرند،از سمت های خود کنار رفتند.
البته  این دو مقام دفاعی و نظامی مستعفی افغانستان گفته اند به احترام افکار عمومی این کشور از مقام خود کناره گیری کرده اند.
با توجه به این که تروریست های مهاجم به پایگاه ارتش افغانستان در مزار شریف در پوشش لباس نظامیان این کشور وارد این پایگاه شدند که به نوعی سهل انگاری و غفلت در سیستم حفاظتی و اطلاعاتی ارتش افغانستان را نشان میدهد،دولت کابل درمواجهه با پرونده این حمله و اقدامات پیشگیرانه مسئولیت های مختلفی در این زمینه دارد.     

با وجود آنکه دو مقام ارشد امنیتی و دفاعی  افغانستان پس از حمله تروریستی در مزار شریف از مقام خود کناره گیری کرده اند اما برخورد با افرادی که سهل انگاری آنان موجب ورود تروریست ها به پایگاه ارتش در این شهر و ببار آمدن فاجعه بزرگ قربانی شدن صدها نفر شده ،می تواند نشانه ای از وجود قاطعیت و انظباط  درسازو کار مدیریتی برای مقابله با سستی و غفلت در انجام ماموریت نظامیان ارتش باشد.همچنین دولت افغانستان باید با آسیب شناسی دقیق از علل پدیداری این حمله،با تقویت سیستم حفاظتی و اطلاعاتی ارتش برای جلوگیری از ورود آسان تروریست ها به مراکز مهم از جمله مراکز نظامی ،اقتدار امنیتی این کشور را افزایش دهد.
به نظر می رسد که حمله تروریستی به پایگاه ارتش در مزار شریف مرکز ولایت بلخ نقطه عطفی در به چالش کشیدن اقتدار امنیتی دولت و ارتش افغانستان دربیش از دوسال گذشته بود که منتقدان اشرف غنی بارها درباره ضعف در سیاست های امنیتی دولت وحدت ملی این کشور هشدار داده بودند.