رئیس جمهور غنی با برکناری احمد ضیاء مسعود توافق کتبی با وی را نقض کرد
(last modified 1396-02-05T12:06:15+00:00 )
ثور 05, 1396 16:36 Asia/Kabul

رئیس جمهوری افغانستان با برخی شخصیت ها از جمله احمد ضیاء مسعود توافق کتبی داشت و با برکناری او این توافق را نقض کرد

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: رئیس جمهوری افغانستان از نظر حقوقی صلاحیت عزل و نصب اعضای بلندپایه حکومت را دارد ولی با برخی شخصیت ها از جمله احمد ضیاء مسعود توافق کتبی همکاری داشته است.

صدیق الله توحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بر اساس همان توافق آقای مسعود در زمان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری وارد تیم تحول و تداوم آقای غنی شد و برکناری وی از پست نمایندگی ویژه رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب در حقیقت نقض آن توافق بود.

وی افزود: اکنون ذهنیتی بوجود آمده که گویا رئیس جمهور غنی یکه تازی می کند و اداره امور بصورت شورایی را نمی پذیرد و اگر احمد ضیاء مسعود در امور اصلاحات و حکومت داری خوب کاری انجام نداده یا به درستی عمل نکرده و یا مشکلی ایجاد کرده بهتر بود حکومت توضیحاتی ارایه می کرد.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد اینکه برخی، برکناری تعدادی از افراد را سبب ایجاد تشنج در کشور می دانند هم درست به نظر نمی رسد.

به گفته توحیدی احمد ضیاء مسعود در پست تشریفاتی که به او سپرده شده بود صلاحیت های لازم را نداشت، رئیس جمهور غنی به کارهای بسیار جزئی در حکومت ورود پیدا می کند و به مقامات صلاحیت های لازم را نمی دهد. طبیعی است که در چنین شرایطی کسی نمی تواند انتظار کار خوب را از افراد داشته باشد.

این صاحبنظر افغان بیان داشت که حکومت افغانستان نباید به گونه ای عمل کند که سوال برانگیز باشد اگر کسی نصب می شود باید دلایل کافی برای آن وجود داشته باشد و ارایه شود و اگر کسی عزل می شود هم باید چنین عمل شود.

توحیدی در باره احتمال واکنش حزب جمعیت اسلامی به برکناری احمد ضیاء مسعود هم گفت: آقای مسعود وابسته به حزب جمعیت اسلامی افغانستان است اما برکناری او سبب واکنش سرتاسری در این حزب نمی شود هرچند نارضایتی هایی را که در این حزب در برابر حکومت وجود دارد تقویت خواهد کرد.

بطور کلی اگر رئیس جمهور غنی به فکر یکه تازی در حکومت باشد سایر احزاب و گروه ها هم واکنش نشان داده و به مخالفت با وی برخواهند خواست.

وی اضافه کرد: به هر صورت حکومت افغانستان باید به تعهدات خود عمل کند چه تعهداتی که با آقای عبدالله داشته و چه آن هایی که با سایر شخصیت ها داشته، در غیر اینصورت بی اعتمادی مردم را به دنبال خواهد داشت و در صورتی هم که نیاز به تغییر و تحولی باشد این نیاز باید برای مردم شرح داده شود.

 

کلیدواژه