اعلام حمایت هند از افغانستان در مبارزه با تروریسم
(last modified 1396-02-06T11:29:52+00:00 )
ثور 06, 1396 15:59 Asia/Kabul
  • اعلام حمایت هند از افغانستان در مبارزه با تروریسم

نارندرا مودی نخست وزیر هند در نامه‌ای به رئیس‌جمهوری افغانستان تاکید کرد ، دهلی نو قاطعانه از کابل برای مقابله با هر نوع اقدام تروریستی حمایت می‌کند.

مودی در این نامه با تاکید بر کمک دهلی نو به آسیب دیدگان حمله تروریستی به پایگاه ارتش افغانستان در شهر مزار شریف مرکز ولایت بلخ در جمعه گذشته گفت،هند در مبارزه با تروریسم در کنار کابل قرار دارد.
نخست وزیر هند با محکوم کردن این حمله تروریستی افزود،باید تمام توان خود را برای از میان برداشتن پناهگاه‌های امن مورد استفاده تروریست‌ها در داخل و خارج از افغانستان به کار ببریم.
نامه نخست وزیر هند به رئیس جمهوری افغانستان درباره حمایت از این کشور در مقابله با افراط گرایی،در چارچوب سیاست دهلی نو برای افزایش نفوذ خود در افغانستان در رقابت با پاکستان و همچنین جلب توجه دوباره به نقش این کشور درتحولات منطقه ای به خصوص در مبارزه با تروریسم است که دهلی  نو این نقش را منفی و مخرب می داند.
هند و پاکستان که علاوه بررقابت در بخش نظامی و هسته ای،مناقشات جدی در موضوعات مختلفی از جمله کشمیر و مبارزه با تروریسم دارند، به افغانستان به مثابه محیطی رقابتی می نگرند که البته دهلی نو و اسلام آباد با رویکردهای مختلف در این رقابت حضور دارند.
از نظر دولت های افغانستان وهند،پاکستان برای نفوذ در افغانستان از نقش گروه های افراطی برای تحت فشار قرار دادن دولت کابل استفاده می کند و به تعبیری وارد جنگ نیابتی در این کشور شده است.
به همین دلیل است که مقامات کابل می گویند پاکستان از گروه طالبان در افغانستان برای پیشبرد منافع سیاسی و راهبردی خود  استفاده می کند و به نتیجه نرسیدن روند جنگ و صلح در این کشور ناشی از سیاست های اسلام آباد است.
بنا به این نگرش و ملاحظه مشترک افغانستان و هند درباره استفاده ابزاری پاکستان از گروه طالبان در افغانستان است که مودی در نامه خود خطاب به محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور،به مسئله پناهگاه های امن تروریست ها در خارج از افغانستان اشاره کرده است.
مقامات کابل بارها گفته اند پناه گاههای تروریست ها در پاکستان قرار دارد و تا زمانی که این مخفیگاه ها منهدم نشود،جنگ با افراط گرایی در افغانستان به نتیجه نمی رسد.   
اگر چه در حمله اخیر تروریستی به پایگاه ارتش افغانستان در شهر مزار شریف، دولت این کشور پاکستان را به دخالت در آن متهم نکرده است اما،مودی در این نامه تلاش کرده بار دیگر به طور غیر مستقیم اسلام آباد را به دخالت در حملات تروریستی در منطقه از جمله در افغانستان متهم کند و نگاه دولت کابل را به این مسئله معطوف کند.
این موضع مودی در راستای سیاست هند برای انزوای منطقه ای و  بین المللی  پاکستان با تاکید بر برخورد دوگانه این کشور در مقابله با تروریسم است که رئیس جمهوری افغانستان هم آنرا سیاست اسلام آباد در ایجاد تمایز بین تروریست ها و تقسیم آنان به تروریست خوب و بد خوانده است.

کلیدواژه