ثور 07, 1396 18:29 Asia/Kabul
  • تاکید رهبر معظم انقلاب بر حفظ هویت اسلامی و معارف قرآنی

"امروز دنیای کفر به‌دنبال نابود کردن هویت اسلامی در هر نقطه از جهان است ." حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح پنج‌شنبه  در دیدار استادان، قاریان و حافظان برگزیده سی و چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم از ۸۳ کشور جهان در تهران ،  با بیان این موضوع  ،هویت اسلامی را مانع از دخالت و سلطه دشمنان دانستند .

حضرت آیت الله خامنه‌ای، گرفتاریِ امروز امت اسلامی را «سلطه فرهنگ، اقتصاد و سیاست غرب» خواندند و تصریح کردند: امروز بسیاری از کشورهای اسلامی، «هویت اسلامی» ندارند و دشمنان قادر به دخالت در فرهنگ، باورها، اقتصاد، سیاست و روابط اجتماعی آنها هستند .

نگاهی به تاریخ منطقه و بویژه در یک قرن اخیر نشان می دهد  هدف نظام سلطه  ، وابسته کردن کشورهای اسلامی به غرب  ازطریق  دور کردن انها از  فرهنگ و ارزش های  اسلامی  است. این توطئه  در واقع  بخشی از جریان نفوذ نرم از طریق  هویت زدایی  است که بعد از  تقسیم بندی های استعمار گونه در کشورهای اسلامی دنبال شده است.

آنگونه که رهبر  معظم انقلاب ،  خاطر نشان کردند  متأسفانه ملت‌های مسلمان و کشورهای اسلامی از قرآن دور افتاده‌‌اند و با مفاهیم واقعی آن ناآشنا هستند واین دور بودن از قرآن سبب  سوء استفاده دشمنان و تزریق بی‌ایمانی، وابستگی شده است . وضع امروز دولت‌ها و کشورهای اسلامی مقابل آمریکا و صهیونیسم و غارت‌گران،  نیز نتیجه همین غفلت و ناشی از دوری از قرآن است .چرا که اگر کشورهای اسلامی  به قرآن و هویت اسلامی نزدیک می شدند ، همه این مشکلات رفع می شد.

ایشان با توجه به این جریان تاریخی بارها خاطر نشان کرده اند  که درصورت تضعیف هویت اسلامی  میان کشورهای اسلامی، زمینه نفوذ دشمنان در صفوف کشورهای اسلامی فراهم خواهد شد.

از دیدگاه مقام معظم رهبری، کشورهای اسلامی با تقویت هویت اسلامی و قرانی  می توانند از نفوذ و اجرای توطئه های تفرقه افکنانه دشمنان در منطقه جلوگیری کنند. در حالیکه سرگرم شدن  به مسایل فرعی مورد نظر دشمن، زمینه تشدید نفوذ و سیطره دشمنان بر منابع  وغارت  ثروت های کشورهای اسلامی  را به دنبال خواهد داشت

نظام  سلطه می خواهد نسل آینده کشورها ، تفکر ، فرهنگ ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و نخبگان و سیاستمداران همان گونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد . بنابراین  هدف راهبردی انها در منطقه و در کشورهای اسلامی تهی سازی امت اسلام از هویت واقعی اش است  .در این میان جوانان اسلامی  که  آینده ساز نظام ارزشی  اسلام هستند بیش از همه در معرض این هجمه هویتی قرار دارند.

واقعیت این است که  راه سیطره بر ملتها لزوما" استفاده از اهرم نظامی و جنگ نیست . اگر جامعه ای در حفظ هویتش  ، دچار غفلت  و لغزش شود مفهوم آن فرصت دادن به دشمنان برای رخنه در فکر و اندیشه های آحاد جامعه بویژه در بین جوانان  است.

در این صورت ، تاثیر ان بسیار مخرب تر از هجوم نظامی دشمن خواهد بود . این ، هدفی است که دشمنان در قالب جنگ نرم آن را در کشورهای اسلامی  ، مد نظر دارند . روشی  که نظام سلطه از آن به شیوه نرم بهره می گیرد ، هویت زدایی دینی  است . این روش ، نوعی ابزار نفوذ با کاربردهای سیاسی و اقتصادی و تبلیغاتی مورد نظر غرب است. قدرتهای استثمارگر در طول تاریخ ، با این روش ضربه های بزرگی بر کشورهای اسلامی وارد کرده اند .

از اینرو ، سخنان مقام معظم رهبری در این خصوص دارای اهمیتی راهبردی است . آنگونه که رهبر معظم انقلاب بارها تاکید کرده اند باید در مقابل تهدید ها قدرتمند بود ،اما قدرت، فقط به داشتن سلاح نیست بلکه داشتن علم، ایمان، ایستادگی و هویت انقلابی واسلامی و قرانی ، از عناصر تولید قدرت هستند.بدیهی است در این فرآیند، حفظ هویت اسلامی و عمل به دستورات  قرانی  باید اولویت نخست امت اسلام باشد . از اینروست که  رهبر معظم انقلاب ، وظیفه  همه کشورهای اسلامی را  تمسک به هویت واقعی و توجه به ارزش های قرآنی دانسته اند.

کلیدواژه