ایران و اتحادیه اروپا ؛ همکاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر
(last modified 1396-02-10T05:41:15+00:00 )
ثور 10, 1396 10:11 Asia/Kabul
  • ایران و اتحادیه اروپا ؛ همکاری در زمینه انرژی های تجدیدپذیر

ایران و اتحادیه اروپا با برگزاری نخستین  گرد هم آیی تجاری  در حوزه انرژی های پایدار فصل جدیدی از همکاری ها را آغاز کردند . نخستین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار دیروز (شنبه) با حضورحمید چیت چیان وزیر نیرو ایران ، نمایندگان کمیسیون انرژی اتحادیه اروپا و آژانس‌بین‌المللی انرژی‌ های تجدید پذیر در تهران برگزار شد.

 جمهوری اسلامی ایران  اکنون در  سطح بالایی  از دانش هسته ای  قرار دارد و در زمینه انرژی های تجدید  پذیر وارد پروژه های مشترک در سطح بین المللی شده است . ایران در این زمینه همکاری هایی ر ا نیز با انجمن جهانی هسته ای شروع کرده  است 
دکتر علی اکبر صالحی  رییس  سازمان  انرژی اتمی ایران  در مذاکرات اخیرش با   مقام های  انرژی اتحادیه اروپا  از برداشته شدن گام‌های مثبت در مسیر همکاری‌های علمی و فنی بین ایران و اروپا خبر داد و اعلام کرد به زودی موضوع عضویت ایران در طرح بین المللی گداخت هسته‌ای (ایتر ITER (به طور رسمی اعلام خواهد شد.این طرح تا چند  سال دیگر به مرحله تجاری‌سازی می رسد و ایران از هم اکنون سرمایه گذاری روی این طرح را آغاز کرده است .
در همین  چار چوب میگوئل آریاس کانِتِه  (   (Miguel Arias Canete   کمیسر انرژی اتحادیه اروپا  در نخستین  گرد هم آیی  تجاری در حوزه انرژی  در تهران ضمن اعلام علاقه مندی به همکاری با ایران در این زمینه  ، از رشد 300 درصدی صادرات ایران به اتحادیه اروپا پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خبر داد.

"کانته" با تاکید بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام، گفت؛ در سال 2016 اتحادیه اروپا و ایران همکاری در بخش های مختلف را آغاز  کردند. وی ابرازامیدواری کرد، نخستین گردهمایی تجاری ایران و اتحادیه اروپا در حوزه انرژی پایدار  بتواند زمینه را برای ارتباط ایران و اروپا در بخش  انرژی های پاک فراهم کند.
 همکاری های ایران و اتحادیه اروپا اکنون با  اجرای برجام و شروع  گفت‌وگوهای بین‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران وارد مسیر جدیدی در جهت  گسترش روابط  شده است.  نخستین  گرد هم آیی تجاری ایران و اروپا  در حوزه انرژی های پایدار  حدود دو هفته پس از  امضای نخستین  توافق  ایران و اتحادیه اروپا  برای همکاری  در زمینه ایمنی هسته‌ای برگزار شد .علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران پس از دیدارش با «میگل آریاس کانته» Miguel Arias Canete کمیسر انرژی اتحادیه اروپا درتهران، با اشاره به  همکاری ایران و اتحادیه اروپا در زمینه ایجاد مرکز پیشرفته ایمنی هسته ای گفت؛ عملیات ساختمانی این مرکز در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

اروپا هیچگاه از همکاری های اقتصادی و راهبردی  با ایران متضرر نشده است .در واقع  ایران همواره یک شریک تجاری مطمئن برای اروپا بوده است اما  تعاملات طرف های اروپایی در برخی زمینه  با  کاستی هایی همراه بوده که بخشی از آنها مربوط به برجام و تعهدات مالی و بانکی  است .در هر حال  این توافق ها نشاندهنده  ورود ایران و اتحادیه اروپا به عرصه تعاملات  تازه ای  است  . انتظار می رود که  برگزاری نخستین نشست ایران و اتحادیه اتحادیه اروپا  در زمینه انرژی های تجدید پذیر بتواند  فرصت  ها ی تازه ای  را برای همکاری های بیشتر فراهم کند .

"فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  در مذاکرات اخیرش با مقامهای ایران تاکید کرد  اتحادیه اروپا  مصمم به گسترش همکاری‌ها با ایران است.  اکنون می توان گفت  که اتحادیه اروپا برای  توسعه  همکاری هایش با ایران  مصمم تر به نظر می رسد .این سطح ازهمکاری ها با توجه به دیدگاه های اتحادیه اروپا  و ایران در خصوص مسایل سیاسی منطقه ؛ می تواند سبب تقویت همگرایی های سیاسی شود که  به  تعاملات در زمینه ایجاد صلح و ثبات در منطقه  نیز کمک  می کند.