موضع گیری های حکمتیار تاکنون برای کسانی که طالب صلح هستند دلگرم کننده نبوده است
(last modified 1396-02-12T11:57:20+00:00 )
ثور 12, 1396 16:27 Asia/Kabul

موضع گیری های گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان تاکنون برای کسانی که طالب صلح هستند دلگرم کننده نبوده است

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: موضع گیری های گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان که به حکومت این کشور پیوسته تاکنون برای کسانی که طالب صلح هستند دلگرم کننده نبوده است.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: برای مردم افغانستان که سال هاست درگیر جنگ هستند هر پیامی که حاوی نشانه ای از صلح باشد دلگرم کننده است اما اظهارات آقای حکمتیار مایوس کننده بود.

وی تصریح کرد: زمانی که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان تصمیم گرفت به حکومت وحدت ملی بپیوندد هرچند برخی مخالف بودند اما بیشتر مردم تصور می کردند که آقای حکمتیار سعی می کند به عنوان یک شخصیت ملی همه را دور خود جمع کند و طوری رفتار می کند که همه به او احساس نزدیکی کنند و به عنوان یک میانجی در رابطه با حل مشکلات افغانستان عمل می کند، اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است.

به گفته این کارشناس سیاسی اظهاراتی که آقای حکمتیار تاکنون داشته به گونه ای دیگر بوده، طوری که در نخستین سخنان خود حملات تندی به طالبان کرده که این گروه نیز عکس العمل نشان داد و طرفداران طالبان هم در شبکه های اجتماعی مواضع تندی علیه حکمتیار اتخاذ کردند.

مژده افزود: بصورت کلی حکمتیار در نقش یک رهبر انقلابی ظاهر شد نه به عنوان کسی که به این دولت پیوسته، او فکر می کند برای این آمده که انقلابی را رهبری کرده و نظام جدیدی را در افغانستان روی کار بیاورد، البته این امکان وجود دارد که با توجه به شرایط موجود زمانی که به کابل بیاید در مواضعش تعدیل ایجاد شود.

این نویسنده افغان در عین حال گفت: اما مواضع و اظهارات آقای حکمتیار تاکنون برای کسانی که خواستار صلح و امنیت در کشور هستند دلگرم کننده نیست طبیعی است که جنگ در افغانستان از سوی هر گروهی که صورت می گیرد چه طالبان و چه امریکایی ها نامشروع است اما اینکه آقای حکمتیار در چنین اوضاعی مواضع شدیدی در حمایت از دولت و علیه طالبان اتخاذ کرده مورد پسند نیست.

این صاحبنظر سیاسی عنوان کرد: البته اظهارات آقای حکمتیار تاکنون بیشتر شعاری بوده به عنوان مثال اگر گفته از بین آقای اشرف غنی و عبدالله عبدالله به عنوان سران حکومت وحدت ملی باید یک نفرشان کنار برود، مشخص است که منظور او کنار رفتن اشرف غنی، نیست که چنین موضع گیری هایی می تواند سبب تشدید تنش های قومی شود و حتی ممکن است برخی فکر کنند که آقای غنی حکمتیار را آورده تا به نفع خود و یک قوم خاص از وی استفاده کند.

وی اضافه کرد: این موضع گیری ها حتی می تواند نوعی توطئه از جانب آقای غنی تلقی شود و موقعیت آقای حکمتیار نیز ضعیف تر شود. به هر صورت با توجه به سیاست های کشورهای قدرتمند بویژه امریکا و روسیه در افغانستان، اگر آقای حکمتیار از گذشته چیزی نیاموخته باشد و به روش کنونی خود ادامه دهد امکان افزایش مشکلات در آینده وجود دارد.

 

کلیدواژه