ثور 14, 1396 13:47 Asia/Kabul
  • رد دعوت پاکستان از سوی رئیس جمهوری افغانستان

 "محمداشرف غنی" رئیس جمهوری افغانستان دعوت رسمی پاکستان برای سفر به اسلام آباد را رد کرد.

محمد اشرف غنی روز گذشته (چهارشنبه) در دیدار "نوید مختار"رئیس سازمان اطلاعات پاکستان در کابل گفت ، تا زمانیکه جنگ در افغانستان ادامه دارد و دولت کابل درمورد نیت آن کشور مطمئن نشده است ؛به اسلام آباد سفر نخواهد کرد.غنی همچنین در این دیدار اقدام جدی و موثر ضد طالبان در پاکستان را خواستار شد .

این در حالیست، مجیب‌الرحمن رحیمی سخنگوی عبدالله عبدالله رئیس اجرایی  کابینه افغانستان گفت، عبدالله به دعوت هیات پارلمان پاکستان به این  کشورسفر می کند اما زمان دقیق آن هنوزمشخص نیست.

پاسخ منفی رئیس جمهوری افغانستان به دعوت پاکستان برای سفر به اسلام آباد که برای اولین بار از زمان تشکیل دولت وحدت ملی در آن کشور انجام شده ،حاکی از آنست که غنی با رد این دعوت تلاش کرده تا مقامات پاکستان را به تصحیح سیاست های خود در قبال کابل وادار کند.

از نظر مقامات دولت و مجالس افغانستان،پاکستان رویکردی دو گانه در قبال تحولات کابل دارد و همین مسئله موجب شده تا کابل در دو مسئله جنگ با تروریسم به خصوص گروه طالبان وهمچنین پیشبرد برنامه آشتی ملی و برقراری صلح ناکام بماند.

افغانستان و پاکستان که در ماه های اخیربا تشدید تنش ها در مناسبات دو جانبه،مواجه بودند،با رشد بی سابقه اقدامات ضد تروریستی هم روبرو شدند.

در سال های اخیر همواره این مسئله از سوی کارشناسان مطرح بوده که هر گاه روابط کابل و اسلام آباد با تنش مواجه می شود و شکاف بیشتری درمبارزه مشترک افغانستان و پاکستان با تروریسم ایجاد می شود،این دو کشور همسایه با افزایش اقدامات خشونت بار گروه های افراطی مواجه می شوند.

درهفته های اخیر که سه هیات پارلمانی و نظامی از پاکستان به افغانستان سفر کردند این گمانه مطرح شد که اسلام آباد از گسترش تنش و مناقشه با کابل و تاثیر آن بر افزایش فعالیت های تروریستی بشدت  نگران است و تلاش کرده با اعزام این سه هیات به افغانستان،این تنش ها را کاهش دهد.

درشرایطی که پاکستان به کاهش تنش و بهبود مناسبات با افغانستان بنا به ملاحظات داخلی و خارجی از جمله تاثیر منفی  تداوم این مناقشه بر روابط اسلام آباد با قدرت های بزرگ از جمله آمریکا نیاز دارد،محمد اشرف غنی با رد دعوت پاکستان برای سفر به این کشور درصد برآمده این مسئله را به طرف مقابل بفهماند که کابل تحت هر شرایطی حاضربه پذیرش درخواست های پاکستان نیست.

از نظر رئیس جمهوری افغانستان،تا زمانی که این کشور از نیت اسلام آباد در صداقت و شفافیت در سیاست های خود درقبال کابل،مطمئن نشود،تنها انجام سفر وی به پاکستان نمی تواند موجب تقویت روابط و همچنین شکل گیری همکاری جدی مشترک در مقابله با افراط گرایی بشود.

بنابراین، رئیس جمهوری افغانستان با رد دعوت دولت پاکستان برای سفر به این کشور که تا حدودی هم از سوی محافل سیاسی و رسانه ای غیر قابل پیش بینی بود،نشان داده که کابل حاضر نیست به هر قیمتی و البته به طور یکجانبه درصدد کاهش تنش ها در مناسبات دو جانبه برآید.