سخنان امید بخش حکمتیار در ارگ ریاست جمهوری افغانستان
(last modified Sat, 06 May 2017 07:29:13 GMT )
ثور 16, 1396 11:59 Asia/Kabul
  •  سخنان امید بخش حکمتیار در ارگ ریاست جمهوری افغانستان

«گلبدین حکمتیار» رهبر حزب اسلامی افغانستان در مراسم استقبال رسمی دولت این کشور از وی در ارگ ریاست‌جمهوری ،سخنان امید وار کننده ای را مطرح کرد که می تواند ترسیم کننده چشم انداز روشنی برای تحولات آتی افغانستان باشد.

وی در سخنانش تاکید کرد مهم‌ترین دغدغه اش پایان دادن به جنگ  در افغانستان است و  همه مسئولان در ارگ ریاست جمهوری جمع شده اند تا از روند صلح حمایت کنند .وی ضمن پذیرش التزام به قانون اساسی افغانستان خواهان کنار گذاشتن اختلافات شد و با خطاب کردن طالبان به عنوان برادر از انان  خواست وی را به عنوان میانجی صلح بپذیرند.

با این حال حکمتیار اذعان کرد نظام پارلمانی را قبول ندارد .استقبال همه گروهها و جناحهای مختلف سیاسی و مذهبی و قومی افغانستان از حکمتیار بیانگر اهتمام و علاقه همه انها برای همکاری جهت استقرار صلح و امنیت در افغانستان است .استقبال و حمایت عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان از سخنان و موضع حکمتیار بخصوص در مورد طالبان امیدواری برای اغاز دورجدیدی از تحولات این کشور را افزایش می دهد.حامد کرزای رئیس جمهوری قبلی افغانستان هم حضور حکمتیار در کابل را برای کمک به روند صلح افغانستان موثر دانست . حکمتیار از مجاهدان سابق افغانستان است که بعد از دو دهه به گفته خود برای کمک به روند صلح افغانستان به کابل بازگشته است  .واقعیت نیز ان است که همه مخالفان دولت افغانستان به این نتیجه رسیده اند که رویدادهای گذشته این کشور تکرار نخواهد شد و مردم افغانستان خسته از جنگ ،دیگر از گروههایی که بر طبل جنگ  می کوبند حمایت نخواهند کرد . درک این واقعیت از سوی حکمتیار باعث شد تا روند صلح با دولت افغانستان را بپذیرد . موقعیت مناسب وی در میان پشتونها و از انجا که حزب اسلامی منسجم ترین حزب پشتون در افغانستان محسوب میشود می توان امیدوار بود که حکمتیار بتواند با استفاده از نفوذ خود بر پشتونها  طالبان را برای پیوستن به روند صلح ترغیب کند.وی اعلام کرده است که به هیچ عنوان قصد سهم خواهی از دولت را ندارد با این حال به نظر می رسد وی خواهد کوشید با ارائه چهره ای صلح خواهانه در افغانستان حزب اسلامی را برای پیروزی در انتخابات آتی مهیا کند.  حمایت حکمتیار از حقوق زنان بخصوص در بخش مشارکت های اجتماعی و آموزشی که در ورزشگاه کابل عنوان کرد در همین راستا قابل توجه است .هر چند حکمتیار در سخنانش در ارگ ریاست جمهوری افغانستان باردیگر بر  اخراج اشغالگران از افغانستان تاکید کرد اما رویکرد وی به این مساله نظامی نیست بلکه معتقد است باید بستر و زمینه حضور اشغالگران  را در افغانستان از بین برد.از اینرو وی ضمن دعوت از  گروه طالبان برای پیوستن به روند صلح افغانستان  خطاب به انان  تاکید کرد اول جنگ را متوقف کنید و سپس به نیروهای خارجی بگویید نیاز به حضور شما نیست، در ابتدا باید  تمام بهانه ها و دلایل حضور نیروهای خارجی را در افغانستان حذف کنیم، یعنی اینکه جایی برای حضور آنها وجود نداشته باشد. تردیدی نیست سابقه مبارزاتی حکمتیار در افغانستان بسیار بیشتر از طالبان است و بدون تردید وی به بازیهای سیاسی و امنیتی در این کشور کاملا اشنا است .سابقه  مبارزاتی حکمتیار نشان می دهد که در گذشته با هیچ دولتی در کابل تعامل و همکاری نداشته است و پذیرش قانون اساسی افغانستان و بازگشت وی به کابل برای کمک به روند صلح افغانستان می تواند حامل این پیام روشن برای طالبان باشد که زمان جنگ افروزی در این کشور سپری شده است.

از اینرو برادر خطاب کردن طالبان از سوی حکمتیار،حامد کرزای و عبدا... عبدا... ، فرصت و شرایط جدیدی را در افغانستان فراهم می کند تا همه رهبران احزاب و گروههای سیاسی -مذهبی و قومی با اتحاد مجدد، برای حل مشکلات افغانستان گام بردارند و به خشونت و خونریزی بی حاصل در این کشور پایان دهند.

 

کلیدواژه