حضور حکمتیار در افغانستان در کوتاه مدت می تواند مفید باشد اما در درازمدت مشکل ساز است
(last modified 1396-02-16T09:32:03+00:00 )
ثور 16, 1396 14:02 Asia/Kabul
  • حضور حکمتیار در افغانستان در کوتاه مدت می تواند مفید باشد اما در درازمدت مشکل ساز است

حضور گلبدین حکمتیار در افغانستان در کوتاه مدت می تواند برای کاهش ناامنی ها مفید باشد اما در درازمدت باعث ایجاد مشکل خواهد شد

کارشناس سیاسی و فعال جامعه مدنی افغان گفت: حضور گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی در افغانستان در کوتاه مدت می تواند برای کاهش ناامنی ها مفید باشد اما در درازمدت باعث ایجاد مشکل خواهد شد.

عبدالسمیع دره ای در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به حضور گلبدین در افغانستان گفت: این حضور در افغانستان و در پایتخت، در کوتاه مدت می تواند مفید باشد زیرا مردم سال هاست که در جنگ و نابسامانی بسر می برند و از این اوضاع خسته شده اند.

این کارشناس سیاسی افزود: اما به دلیل وابستگی هایی که آقای حکمتیار به کشورهای مختلف دارد که او را به عنوان یک پروژه واردافغانستان کرده اند می تواند اوضاع را به گونه ای دیگر رقم بزند که در درازمدت به نفع افغانستان نخواهد بود.

وی تصریح کرد: گمانه زنی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه غربی ها در نظر دارند گلبدین حکمتیار و گروه او را جانشین پروژه طالبان و داعش در افغانستان کنند، هرچند غربی ها تلاش کردند با توجه به اینکه دیگر پروژه طالبان کارآیی گذشته را ندارد، داعش را جایگزین آن کنند اما این گروه نیز نتوانست جایی برای خود در افغانستان باز کند.

دره ای یادآور شد: از سه سال قبل که داعش در افغانستان ظهور پیدا کرد بیشترین کسانی که به این گروه پیوستند افراد آقای حکمتیار بودند و خود وی هم در آن زمان حمایتش را از داعش اعلام کرد، به هر صورت گلبدین حکمتیار هم می تواند بخشی از این پروژه ها باشد از اینرو مردم افغانستان در درازمدت تاوان زیادی از این ناحیه خواهند پرداخت.

این فعال مدنی افغان گفت: امتیازاتی را که بازیگران مختلف دنیا به حکمتیار پیشنهاد کردند بالاخره باعث شد که پای وی به افغانستان کشیده شود ضمن اینکه او علاقمند است نقش سیاسی کلانی در این کشور داشته باشد و ممکن است اعضای خانواده اش هم در آینده سیاسی افغانستان نقش ایفا کنند.

دره ای در عین حال عنوان کرد: ورود حکمتیار به برنامه صلح در افغانستان بیشتر از سوی امریکایی ها صورت گرفت تا در زمان انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به عنوان خوراک داخلی از آن استفاده کنند اما در داخل افغانستان طی سال های گذاشته افراد نزدیک به حکمتیار در بدنه دولت و در جمع کابینه حضور داشتند، بیش از سی نفر از اعضای حزب اسلامی در پارلمان بودند و در سایر پست ها هم حضور فعال داشتند. اما حضور خود آقای حکمتیار به دلیل همان امتیازات و فرصت های طلایی بود که کشورهای قدرتمند در اختیارش گذاشتند.

 

کلیدواژه