ثور 16, 1396 14:56 Asia/Kabul
  •  افزایش تنش میان نظامیان پاکستانی و افغان

تنش میان نظامیان پاکستانی و افغان در مرز تورخم استان ننگرهار باردیگر افزایش یافت . 

« عطاء الله خوگیانی » سخنگوی والی ننگرهار اعلام کرد، نیروهای پاکستانی شب گذشته هفت فروند راکت  به سوی مرز «تورخم» در این ولایت شرقی افغانستان  شلیک کردند.

این حمله به در گیری میان مرزبانان افغان و پاکستانی در مرز «اسپین بولدک» ولایت قندهار درجنوب افغانستان منجر شد که  یازده نظامی پاکستانی و پنج نیروی مرزی افغان کشته شدند.

همچنین در این درگیری ها سی نظامی پاکستانی و بیست وهفت نیروی مرزی افغان زخمی شدند. 

عطالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار ضمن تایید این خبرگفت در این درگیرى «دروازه دوستی» در گذرگاه مرزی اسپین‌بولدک مسدود شده است و به دلیل آتش بار سنگین نیروهای ارتش پاکستان بر مناطق مسکونی دست‌کم هزار خانواده از مناطق مرزی تخلیه و به مناطق امن منتقل شده‌اند.

به دنبال درگیری میان نیروهای مرزی دو کشور، وزارت خارجه افغانستان کاردار سفارت پاکستان درکابل را دررابطه با تجاوز نظامی پاکستان به  پاسگاههای مرزی و یک مدرسه در شهرستان «اسپین بولدک»  احضار و اعتراض شدید دولت افغانستان به وی اعلام شد.

 وزارت امورخارجه پاکستان هم در اقدامی متقابل  کاردار سفارت افغانستان در اسلام‌آباد را فراخواند  و اعتراض شدید کابل را به وی ابلاغ کرد .

نیروهای مرزبانی افغانستان و پاکستان در حالی با هم درگیر شدند که اخیرا چند هیات سیاسی و نظامی و بخصوص رئیس سازمان اطلاعات ارتش پاکستان آی اس آی به کابل سفر کردند و امیدواریها برای پایان دادن به تنش های مرزی میان دو کشور افزایش یافته بود.

 بستن گذرگاه های مرزی میان دو طرف ازسوی پاکستان لطمه اقتصادی و تجاری زیادی به مناطق مرزی و تامین مایحتاج عمومی مردم وارد می کند .از اینرو مردم افغانستان و پاکستان بخصوص ساکنان مناطق مرزی خواهان پایان دادن به اختلافات دوکشور و استقرار صلح و امنیت هستند.

پاکستان وافغانستان بارها یکدیگر را متهم به نقض آتش بس در مناطق مرزی می کنند.

 

کلیدواژه