سفر ظریف به کابل ،فرصتی برای رایزنی های  دو جانبه
(last modified 1396-02-17T10:51:11+00:00 )
ثور 17, 1396 15:21 Asia/Kabul
  • سفر  ظریف به کابل ،فرصتی برای رایزنی های  دو جانبه

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه روز یکشنبه در صدر یک هیأت سیاسی به دعوت همتای افغان خود و در صدر هیات سیاسی به  کابل پایتخت افغانستان  سفر کرد  . وی در این سفر با «صلاح‌الدین ربانی»، وزیر خارجه این کشور دیدار و در خصوص مسائل دوجانبه ، منطقه ای و بین المللی گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه ایران در نشستی خبری، آمادگی ایران را برای ادامه همکاری‌های اقتصادی و تجاری با افغانستان اعلام کرد و گفت: دو کشور زمینه همکاری زیادی از جمله مقابله با تروریسم و قاچاق مواد مخدر دارند که این همکاری ها به نفع دوملت است.

«صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه افغانستان هم در این نشست خبری با تاکید بر توسعه روابط ایران و افغانستان ،ضرورت مبارزه با تروریسم را خاطر نشان  وگفت: مبارزه جهانی ضد تروریسم زمانی موفق است که همه کشورها به تعریف جامع از تروریسم دست یابند و بدون تقسیم تروریسم به تروریسم خوب و بد با آن برخورد کنند.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر خود به افغانستان، با «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری وهمچنین با «عبدالله عبدالله» رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی و «محمد حنیف اتمر»، رییس شورای امنیت ملی افغانستان دیداروگفتگو کرد .

 ایران  و افغانستان بعنوان دو کشورهمسایه  از مشترکات فراوان  برخور دارند که زبان و فرهنگ  از عمده ترین آنها محسوب می شود . این بدان معناست  که علائق وهمبستگی های دو کشوردر طول تاریخ قوی بوده و اکنون نیز چنین است.  جمهوری اسلامی ایران همواره نسبت به  همسایگان خود مسوولانه عمل کرده و حسن نیت داشته است .  جمهوری اسلامی ایران بر خلاف برخی کشورها از جمله امریکا و انگلیس، همواره با مردم افغانستان با دیده احترام، برادری و مهمان‌نوازی برخورد کرده است .مهمان‌نوازی مردم ایران ازمردم افغانستان درسالهای جنگ و بعد ازآن ،فصلی فراموش نشدنی درروابط دو کشوراست .از اینروست که وزیر خارجه افغانستان از میزبانی ایران از میلیون‌ها مهاجر افغان برای سالهای طولانی قدردانی کرد.

در مسایل اقتصادی نیز بزرگترین مسیر تجاری با همکاری ایران و هند از مسیر  بندر چابهار گشوده شده است و این مسیر افغانستان را از انزوای اقتصادی خارج کرد.اما مشکل اساسی در افغانستان،  همچنان نبود امنیت است و دولت تاکنون نتوانسته به صورت کامل ازعهده تامین امنیت برآید. از سوی دیگر افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان از دیگر مسایلی است که  به یک معضل منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است. از نگاه ایران حل این معضلات   به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن  برقراری حاکمیت یکپارچه در افغانستان است . اما این هدف با موانع زیادی مواجه است . حمله امریکا به افغانستان و حضور بیش از یک دهه نیروهای امریکا و ناتو در این کشوربه بهانه برقراری امنیت و  سپردن  امر مبارزه با  تولید مواد مخدر در این کشور به انگلیسی ها ، همه با نتیجه صفر بوده است.این در حالیست که رقابت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به علاوه جنگ‌های قومی و در گیری های بی پایان طالبان و نفوذ داعش از  چالش هایی است که برقراری صلح و امنیت در افغانستان را با دشواری مواجه کرده است.

درواقع آنچه  امریکا به افغانستان داده است نه "امنیت "  بلکه نا امن  سازی این کشور و محیط پیرامونی ان بوده است . آمریکا وبرخی کشورهای منطقه بخاطر اهداف شوم  خود  موافق حل مسایل و همکاریهای میان کشورهای منطقه نیستند.درحالیکه  تقویت روابط منطقه ای می تواند زمینه ساز ثبات و امنیت در منطقه شود . جمهوری اسلامی ایران همواره اهتمام جدی به مصالح و امنیت افغانستان داشته و دارد و پیشرفت این کشور در همه زمینه‌ها را، پیشرفت خود می‌داند .مسئله تروریسم، مواد مخدر، مهاجران و آب های مشترک مرزی، از جمله مسایلی است که ایران و افغانستان می توانند با تکیه بر منافع و امنیت مشترک  آنها را حل وفصل کنند . آنچه  در شرایط کنونی اهمیت دارد این است که از فرصت ها برای توسعه روابط و تقویت امنیت  منطقه استفاده شود .سفر ظریف به کابل را نیزباید درهمین چار چوب ارزیابی کرد.