حزب اسلامی افغانستان از تاثیرگذاری و اهمیت گذشته برخوردار نیست
(last modified 1396-02-19T12:11:50+00:00 )
ثور 19, 1396 16:41 Asia/Kabul

هرچند حزب اسلامی افغانستان به برنامه صلح پیوسته اما از تاثیرگذاری و اهمیت گذشته برخوردار نیست

کارشناس سیاسی افغان گفت: هرچند حزب اسلامی افغانستان به برنامه صلح پیوست و رهبر آن هم وارد این کشور شد اما اکنون از تاثیرگذاری و اهمیت دوران جهاد برخوردار نیست.

عبدالحفیظ فخری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: آن ظرفیتی که حزب اسلامی به عنوان یک حزب تاثیرگذار و تعیین کننده در زمان جهاد افغانستان داشت اکنون کمرنگ شده، این حزب انشقاق پیدا کرده و چند تن از سران آن احزابی را به همین نام ایجاد کرده اند و دولت هم آن ها را به رسمیت شناخته است.

وی افزود: گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی هم از روی ناچاری صلح را پذیرفته و وارد کابل شده و در اواخر حیات سیاسی خود خواسته حق زندگی برای خود و تعدادی از اطرافیانش را در داخل افغانستان پیدا کند.

به گفته این کارشناس سیاسی دولت افغانستان هم برای بازیابی اعتبار از دست رفته خود، تلاش داشت که یکی از مخالفین عمده خود را جذب کرده و بازگرداند و به نظر می رسد که با پیشنهاد و همکاری سازمان استخبارات اردوی پاکستان (آی. اس. آی) گلبدین حکمتیار در کنار دولت قرار گرفت.

فخری با اشاره به تاکید حکمتیار بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان با این شرط که طالبان به برنامه صلح پیوسته و جنگ را متوقف کنند اظهار داشت: این مساله بیشتر یک ترفند تبلیغاتی است در حال حاضر نیروهای امریکایی در افغانستان حضور دارند و در جنگ دخیل هستند آقای حکمتیار هم حضور آن ها را تا حدی پذیرفته است.

این صاحبنظر سیاسی عنوان کرد: حکمتیار در تمام دوران حیات سیاسی خود به عنوان مردی منتقد و معترض شناخته شده و حزب اسلامی را هم به لبه پرتگاه کشیده تا اینکه در نهایت این حزب چند تکه شد و پول هایی هم که از کشورهای دیگر به عنوان کمک دریافت کرده بود با مواضع تندش بلوکه شد.

وی اضافه کرد: او تلاش کرد که این پول ها را آزاد کند و همچنان از لیست سیاه سازمان ملل خارج شود که تا حدی هم به این خواسته های خود رسیده اما اینکه سرنوشت سیاسی اش در داخل جامعه افغانستان و دولت آقای غنی چه خواهد بود، هنوز مشخص نیست.

فخری با یادآوری اینکه حکمتیار طالبان را برادر خطاب کرد و از آن ها خواست که شرایط جدید افغانستان را بپذیرند و به برنامه صلح بپیوندند، گفت: به نظر نمی رسد که طالبان به درخواست آقای حکمتیار پاسخ مثبت بدهند زیرا با او هم اختلافات شدیدی دارند و با نیروهای حزب اسلامی در چندین جبهه درگیر جنگ بودند و بسیاری از افراد این حزب را هم ترور کردند.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: طالبان دست پرورده کشورهای بیرونی هستند، امکاناتی بدست آورده اند و برنامه های غربی ها را پیاده می کنند از اینرو بعید است با چنین درخواست ها و اعلام هایی به برنامه صلح بپیوندند.

فخری با اشاره به حضور داعش در افغانستان هم گفت: حضور این گروه در افغانستان چندان پر رنگ نیست زیرا با اهداف خاصی ایجاد شده و کشورهایی آن را تامین مالی می کنند که با جمهوری اسلامی ایران و حل قضایای عراق، سوریه و یمن مخالف هستند و تلاش می کنند که توسط این گروه برای کشورهایی مانند ایران و روسیه مشکل ایجاد کنند.

وی اضافه کرد: داعش در افغانستان در منطقه کوچکی حضور و فعالیت دارد و تلاش امریکایی ها برای تقویت داعش به خاطر نفوذ این گروه در کشورهای آسیای میانه و در نهایت تحت فشار قرار دادن روسیه است، روس ها هم متوجه این قضیه شده اند و تلاش دارند که روابطی را با طالبان برقرار کنند تا از این طریق تهدید داعش را خنثی کنند.

 

کلیدواژه