ثور 20, 1396 08:54 Asia/Kabul
  •  رژیم صهیونیستی  مانع  تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای

 نشست کمیته مقدماتی کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای(ان پی تی) در وین در حال برگزاری است .

اجرای معاهده خلع سلاح هسته ای  و خاورمیانه عاری از سلاح اتمی ؛ همچنین بررسی وضعیت  همکاری های بین المللی برای استفاده از مصارف صلح آمیز انرژی هسته ای از مباحث اصلی این نشست است .

رضا نجفی نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی  روز سه شنبه  طی سخنانی دید گاه های ایران را در این  باره تشریح کرد .نجفی با تاکید بر ضرورت امحای کامل سلاح های هسته ای و ایجاد مناطق عاری از اینگونه سلاح ها در تمام مناطق جهان گفت ،رژیم صهیونیستی با حمایت کورکورانه آمریکا، اصلی ترین مانع ایجاد منطقه عاری از سلاح های هسته ای در خاورمیانه است.

در این زمینه تا کنون قطعنامه های متعددی از سوی مجمع عمومی سازمان ملل و کنفرانس بازنگری ان پی تی ، به تصویب رسیده اما اجرا نشده است. تنها  علت اجرا نشدن این مصوبات و محقق نشدن طرح عاری سازی خاورمیانه از سلاح های هسته ای مخالفت  رژیم صهیونیستی و حمایت دولت آمریکا از این رژیم است .

معاهده منع اشاعه سلاح های هسته ای (ان پی تی ) دو هدف مهم را در نظر دارد هدف اول؛ نابودی همه سلاح اتمی است  که در بند 6 این معاهده تصریح شده است .اما با  خودداری  دارندگان سلاح‌های هسته‌ای از اجرای تعهدات  در این  زمینه ؛ عملا" این بند از معاهده اجرا نشده  و  اصلی‌ترین چالش  «ان.پی تی»  محسوب می شود .دارندگان سلاح‌های هسته‌ای نمی‌توانند برای همیشه از پایبندی به تعهدات  برای امحای کامل سلاح‌های هسته‌ای شانه خالی کنندو باید به این  نگرانی پایان داده شود.زیرا داشتن سلاح هسته ای  به هر بهانه ای  تهدید برای صلح و امنیت  است . در حال حاضر  هزاران  سلاح  اتمی  در زرادخانه های اتمی جهان  انباشته شده که تهدیدی ویرانگر برای بشریت است  .

آمریکا در حالی مدعی نگرانی از اشاعه سلاح های اتمی در جهان است که  خود دست کم دارای 9000 بمب اتمی اعلام شده است که بسیاری از آنها در پایگاه های آمریکایی در اروپا مستقر هستند . امریکا  تنها کشوری است که از سلاح اتمی استفاده کرد. با این حال دارندگان این سلاح  همچنان میلیاردها دلار صرف نوسازی  جنگ افزارهای  اتمی  می کنند. در این راستا رژیم صهیونیستی نیز بعنوان تنها  دارنده سلاح اتمی در خاورمیانه  امنیت منطقه را به مخاطره انداخته است . درواقع باید گفت  آمریکا وسایر دارندگان سلاح اتمی منشاء  اصلی  نگرانی های ناشی از اشاعه سلاح هسته ای هستند. رژیم صهیونیستی   با کمک  آمریکا و برخی کشورهای اروپایی نظیر فرانسه  زرادخانه اتمی خود را توسعه داده است .  برخی منابع میزان سلاح های اتمی اسراییل را بین 200 تا 400 کلاهک اتمی تخمین می زنند  .

 بدیهی است که  با  وجود چالش ها بر سر راه اجرای  معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و کند بودن  روند بازنگری دراین  معاهده ؛ نمی توان آنرا اجرا کرد. ازاینرو این کار از هر نقطه ای که آغاز شود ثمر بخش است و خاورمیانه عاری از سلاح اتمی می تواند یک گام مهم در این جهت باشد . آنگونه که نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد ؛ تنها راه ایجاد خاورمیانه  عاری از سلاح های هسته ای ، اعمال فشار جامعه بین المللی علیه این رژیم برای وادار کردن آن به پیوستن سریع و بی قید و شرط به " ان پی تی " است .