ثور 21, 1396 15:14 Asia/Kabul

در نظام مردمسالاری دینی رای و نظر مردم از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است

کارشناس سیاسی-مذهبی افغان تاکید کرد: در نظام مردمسالاری دینی رای و نظر مردم از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر فاطمه فاطمی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: در ادبیات سیاسی، واژه مردمسالاری دینی به پاسداشت حقوق شهروندان در حوزه سیاست و اداره امور جامعه، رعایت اصول و مبانی ارزش های دینی و ارج نهادن به ارزش های دینی و مذهبی به کار می رود.

وی افزود: نظام مردمسالاری دینی به مدلی از حکومت و نظام سیاسی گفته می شود که ترکیبی از حاکمیت دین و حاکمیت مردم است و در عین مشارکت آحاد مردم در فرآیند تصمیم گیری های کلان سیاسی-اجتماعی، توزیع قدرت اقتدار دین را هم از ضروریات بداند.

به گفته این کارشناس سیاسی در این نظام به خواسته های مردم در چارچوب دین و شریعت، مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری های مهم و از جمله انتخابات اهمیت داده می شود.

خانم فاطمی عنوان کرد: در نظام مردمسالاری دینی که جمهوری اسلامی ایران نمونه بارز آن است خواسته های شخصی دولتمردان مطرح نیست بلکه خواسته ها و آراء مردم اهمیت دارد و میزان است، چیزی که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران وجود نداشت.

این کارشناس افغان یادآور شد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران نظامی که متکی بر مردمسالاری دینی باشد و مردم در آن نقش اساسی داشته باشند جایگاهی نداشت، اما پس از پیروزی انقلاب این موضوع مطرح شد به گونه ای که در این نظام مردم نقش بسیار پر رنگی دارند و در صحنه های مختلف از قبیل انتخابات، تعیین مسوولان، ایفای نقش در امور سیاسی و اجتماعی، تشکیل نهادها و شوراهای اسلامی حضور دارند.

وی اضافه کرد: همین مردم بودند که از ابتدا تاکنون با حضور در راهپیمایی ها، شرکت در انتخابات، پشتیبانی هشت سال دفاع مقدس و ایستادگی در برابر توطئه های دشمنان انقلاب را حفظ کردند،

حضرت امام خمینی (ره) نیز همواره تاکید داشتند که میزان رای ملت است و کسانی را که مردم انتخاب کنند باید در راس امور دولتی قرار بگیرند و یا وارد شوراها و مجالس شوند.

 

کلیدواژه