تاکید بر لزوم بهبود روابط پاکستان با افغانستان و ایران
(last modified Fri, 12 May 2017 06:14:30 GMT )
ثور 22, 1396 10:44 Asia/Kabul
  • تاکید بر لزوم بهبود روابط پاکستان با افغانستان و ایران

رئیس حزب تحریک عوامی پاکستان بر بهبود و گسترش روابط اسلام آباد با ایران و افغانستان تاکید کرد.

طاهرالقادری رئیس حزب تحریک عوامی پاکستان در سخنانی ضمن ابراز نگرانی از مشکلات به وجود آمده بین پاکستان و همسایگانش تاکید کرد: دولت اسلام‌آباد هرچه سریعتر باید روابط خود را با ایران و افغانستان بهبود بخشد.

طاهر القادری افزود، تنها گروه‌های تروریستی از روابط غیردوستانه پاکستان با ایران و افغانستان سود می‌برند.

رئیس حزب تحریک عوامی پاکستان تاکید کرد، کشورهای ایران و افغانستان برادران پاکستان هستند و دشمن مشترک ما تروریسم است.

نگرانی طاهرالقادری از بروز مشکلات در سیاست خارجی پاکستان و پدیدار شدن چالش هایی درروابط این کشور با همسایگان خود از جمله افغانستان و ایران به حوادث اخیری اشاره دارد که موجب ایجاد تنش در مناسبات اسلام آباد با کابل و تهران شده است.

درگیری های اخیر نیروهای مرزی پاکستان و افغانستان با برجای گذاشتن  شماری کشته و زخمی اگر چه در روابط این دو کشور تازگی ندارد، اما رئیس حزب تحریک عوامی پاکستان این مسئله را موجب سوء استفاده تروریست ها یی می داند که امنیت  منطقه را به مخاطره انداخته اند.

علاوه بر این در حمله عناصر گروهک تروریستی "جیش‌الظلم" ازداخل خاک پاکستان، تروریست ها 9  نفر از مرزبانان ایرانی را در منطقه «میرجاوه» ولایت سیستان و بلوچستان ایران به شهادت رساندند و یکی از مرزبانان زخمی را به خاک پاکستان منتقل کردند که با اعتراض شدید تهران مواجه شده است.

بروز این دو حادثه، رئیس حزب تحریک عوامی را برآن داشت تا ضمن تاکید بر لزوم اقدام فوری پاکستان برای بهبود روابط با افغانستان و ایران، درباره پیامدهای بروز تنش در روابط اسلام آباد با کابل و تهران هشدار دهد.

این برای اولین بار نیست  که مخالفان حزب حاکم مسلم لیگ نواز از سیاست خارجی پاکستان انتقاد می کنند.

در گذشته هم بارها احزاب مخالف دولت پاکستان، محمد نواز شریف نخست وزیر این کشور را به ضعف در سیاست خارجی متهم کرده بودند.

یکی از مهمترین چالش هایی که دولت پاکستان با آن در عرصه دیپلماسی روبرو است، ضعف در تنظیم روابط شفاف با کشورهای همسایه است که از نظر مخالفان نواز شریف خلاف منافع و امنیت ملی پاکستان است.

موضوع استفاده گروه های تروریستی از خاک پاکستان برای انجام حملات خود در کشورهای همسایه این کشور به خصوص در افغانستان مسئله ای است که از چند سال گذشته تاکنون به بحرانی بزرگ در روابط اسلام آباد با همسایگان تبدیل شده است.

به دلیل این که هدف عمده گروه های تروریستی که از خاک پاکستان برای عملیات فرامرزی استفاده می کنند، افغانستان است این مسئله بیش از دیگر همسایگان، افغانستان را تهدید می کند.

اگرچه این گروه های تروریستی چندین بارهم با ورود به خاک ایران، عملیات تروریستی مرتکب شده اند.

البته دولت هند هم بارها گروه هایی را در پاکستان متهم کرده که در داخل آن کشور اقدامات تروریستی انجام داده اند که  رئیس حزب تحریک عوامی بنا به ملاحظاتی که در داخل پاکستان در قبال دهلی نو وجود دارد، به آن نپرداخته است.

از نظر مردم و گروه های سیاسی در پاکستان که هند را بنا به دلایلی دشمن کشورشان می پندارند، هر اقدامی که موجب کاهش اقتدار و ضعف دشمن بشود، مورد حمایت است اگر چه ملت، دولت و احزاب پاکستان همواره  تروریسم را خطر بزرگی برای منطقه دانسته و این کشور را بزرگترین قربانی افراط گرایی درجهان معرفی کرده اند.

کلیدواژه