ثور 24, 1396 07:25 Asia/Kabul
  • طرح تامل بر انگیزفرمانده  پلیس قندهار برای گروه طالبان

​​​​​​​فرمانده پلیس قندهار افغانستان اعلام کرد که این ولایت، منطقه ای امن برای فرماندهان و اعضای این گروه ایجاد کرده و تلاش می کند تا آنان را در این منطقه اسکان دهد.

جنرال عبدالرازق اچکزی به تازگی اعلام کرده است که فرصت زندگی امن و اشتغال را برای جنگجویان طالبان فراهم کرده و امنیت آنان را نیز تامین خواهد کرد.

فرمانده پلیس قندهار گفته است که تاکنون 10 تن از فرماندهان طالبان به این منطقه آمده اند و ابراز امیدواری کرده است که با این اقدام، شمار زیادی از افراد طالبان از جنگ کناره  گیری کرده و به زندگی عادی خود بازگردند.گروه طالبان تاکنون در قبال این طرح  فرمانده پلیس قندهار واکنشی نشان نداده است.

طرح تامل برانگیز فرمانده پلیس ولایت قندهار افغانستان درباره ایجاد منطقه امن برای طالبان با هدف ترغیب آنان به پایان مخاصمه با دولت این کشور و بازگشت به زندگی عادی پرسش ها و تردیدهایی بسیاری را در خصوص چشم انداز ترسیم شده برای اهداف این طرح ایجاد کرده است.

شاید مهمترین پرسشی که در این خصوص مطرح می شود این است که  طرح مورد اشاره فرمانده پلیس قندهار برای ایجاد منطقه امن برای طالبان با هدف ترغیب آنان به جدا شدن از صف جنگجویان این گروه و پیوستن به روند صلح، چه نسبتی با برنامه کلان دولت افغانستان برای مذاکرات صلح با گروه طالبان دارد؟

علاوه بر این،اجرایی شدن این گونه طرح ها در سطوح ولایتی در افغانستان با مختصات خاصی که مقامات محلی برای آن تعریف کرده اند،آیا در تضاد با ابعاد مختلف برنامه آشتی ملی این کشور و شیوه و میزان امتیازات  قابل ارائه به طالبان که دولت کابل انرا دنبال می کند،قرار نمی گیرد.؟

طرح تامل برانگیز فرمانده پلیس قندهار افغانستان برای ایجاد منطقه امن برای طالبان ضمن آنکه چنین پرسش هایی را به وجود آورده، تردیدهایی  در خصوص شفافیت تعهدات  افراد طالبان و سوء استفاده آنان  از این طرح  را ایجاد کرده است.

به خصوص آنکه  جنرال اچکزی مشخص نکرده، تعهد افرادی از طالبان که به این منطقه امن می آیند و متعهد می شوند ارتباط خود با این گروه را قطع کنند چگونه نظارت می شود.

مشخص نبودن سازوکار نظارت مقامات محلی قندهار برپایبندی این افراد به تعهد خود برای عدم ارتباط با گروه طالبان،موجب می شود تا امکان مشارکت آنان در حملات تروریستی فراهم بشود.

چنانچه فرمانده پلیس قندهار بر این باور باشد که طالبان پیوسته به طرح زندگی درمنطقه امن ایجاد شده توسط مقامات این ولایت،به معنای عدم خروج  آنان از این منطقه باشد،بسیاربعید است که این طرح مورد پذیرش افرادی از این گروه قرار بگیرد،زیرا از نطر آنان این طرح درصدد حصر آنان در یک محدوده خاص جغرافیایی است که حتی زندگی شخصی آنان را تحت تاثیرقرار می دهد.  

بنابراین چنانچه پلیس قندهار تردد آزادانه افراد پیوسته از طالبان به این طرح به خارج از منطقه امن  برای ترغیب آنان به کناره گیری از جنگ  را در دستور کار قرار دهد،این احتمال هست که این افراد پس از مشارکت احتمالی در حملات  این گروه،ازاین منطقه امن برای درامان ماندن ازتعقیب نیروهای ارتش افغانستان استفاده کنند.                 

 همچنین این نگرانی وجود دارد که آندسته از افراد گره طالبان که به منطقه امن مورد نظر پلیس قندهار انتقال پیدا کنند،از این فرصت برای بازیابی و تقویت توانایی خود برای مشارکت در حملات مرگبار ضد اهداف ترسیم شده علیه دولت افغانستان و نظامیان خارجی مستقر در این کشور استفاده کنند.

بنابراین،درشرایطی که تردیدها و پرسش های جدی درباره این طرح فرمانده پلیس قندهار مطرح است،می توان انتظار داشت که این طرح با واکنش های  منفی در سطح ملی در افغانستان مواجه بشود.

 

کلیدواژه