ثور 24, 1396 12:03 Asia/Kabul
  •  دور ششم مذاکرات ژنو در سایه موفقیت مذاکرات آستانه

سازمان ملل متحد اعلام کرد دور جدید و ششم مذاکرات درباره سوریه از روز سه‌شنبه، 26 ثور در شهر ژنو سوئیس آغاز خواهد شد.

پیش از شروع دور ششم مذاکرات ژنو، «رمزی عزالدین رمزی» معاون «استفان دی‌میستورا» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه در دمشق حضور دارد تا با مسئولان سوری درباره این مذاکرات رایزنی کند. «رمزی عزالدین رمزی» در جمع خبرنگاران در دمشق اظهار کرد: مذاکراتی که قرار است از روز سه‌شنبه در ژنو شروع شود مفید خواهد بود. 

بشار اسد، از روند مذاکرات ژنو انتقاد کرده است. 

پیش از این؛ اما «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه، مذاکرات ژنو را ویترین غربی‌ها برای تبلیغات درچارچوب تلاش برای حل بحران سوریه اعلام کرد. تاکنون پنج دور از مذاکرات ژنو با نظارت سازمان ملل برگزارش شده، اما این مذاکرات مفید و تاثیرگذار نبوده است. گروه‌های مختلف سوری در مذاکرات ژنو هر کدام نمایندگی برخی کشورها را برعهده دارند و طیف عربستان و ترکیه، مانع اصلی در فرایند مذاکرات ژنو است.  

موفقیت هر طرح و پیشنهادی در جریان مذاکرات با هدف حل بحران سوریه، منوط به نابودی تروریسم در این کشور است، اما برخی گروه‌های سوری، بحث مبارزه با تروریسم در قالب هر طرحی را به پس از دوران «بشار اسد» وعده می‌دهند. در چنین شرایطی؛ مذاکرات ژنو به محلی برای نمایش تلاش‌های سازمان ملل و غرب درباره حل بحران سوریه تبدیل شده است.

تدوین قانون اساسی برگزاری انتخابات، سازوکارهای تشکیل دولت انتقالی و در نهایت مبارزه با تروریسم از محورهای نشست دور پنجم مذاکرات ژنو بود که پس از 10 روز بدون کسب نتیجه‌ای به کار خود پایان داد. هر طرحی و پیشنهادی که در جریان مذاکرات ژنو برای اجراء در سوریه بررسی می‌شود باید درچارچوب خواست مردم این کشور باشد و در غیر این‌صورت، دور ششم مذاکرات ژنو هم دچار سرنوشت دور پنجم خواهد شد.    

 

علی اکبر ولایتی 

«علی اکبر ولایتی» رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران و کارشناس مسائل سیاسی معتقد است: هر پیشنهاد سیاسی برای حل بحران سوریه از سوی هر طرفی، در صورت قبول دولت و ملت سوریه، قابل پذیرش خواهد بود. ولایتی گفت: مشکلات منطقه راه حل نظامی ندارد، بلکه حل معضلات منطقه نیازمند راه حل سیاسی است، لذا باید همه طرف‌ها پای میز مذاکره به نتایج مثبت برسند.

به موازات مذاکرات ژنو؛ روند مذاکرات آستانه که در دستور کار جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه قرار دارد متناسب با واقعیت‌های سوریه پیش می‌رود و تاکنون دو توافق مهم در این روند درباره سوریه حاصل شده است. توافق نخست در دور نخست مذاکرات آستانه حاصل شد که به برقراری آتش‌بس در سوریه از پایان دسامبر 2016 در این کشور منجر شد. توافق دوم هم در جریان دور چهارم مذاکرات آستانه در سوم و چهارم مامه مه جاری به دست آمد. درچارچوب این توافق، ایجاد چهار منطقه امن و بدون تنش در سوریه است. 

مذاکرات آستانه گام به گام در مسیر خواست مردم سوریه حرکت می‌کند. خواست نخست مردم سوریه، پایان جنگ و خونریزی در این کشور است که با نابودی کامل تروریسم محقق خواهد شد. توافق‌های آستانه، عرصه را بر تروریست‌ها تنگ کرده است و با همکاری گروه‌هایی که توافق آستانه چهار را امضاء کردند، فرایند مبارزه با تروریسم در سوریه تسریع خواهد شد.

با توجه به فرایند رو به جلوی مذاکرات آستانه، روند مذاکرات سیاسی آستانه جز موثرترین و مثبت‌ترین نشست‌های سیاسی در رابطه با سوریه است و «بشار اسد» هم به همین سبب با استقبال از این روند، مذاکرات ژنو را صرفا مذاکراتی تبلیغاتی برای غرب دانسته است.

کلیدواژه