ثور 25, 1396 10:07 Asia/Kabul
  •  ایران‌هراسی رقبای منطقه ای ایران و اهمیت انتخابات

دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران به لحاظ منطقه‏ ای ، از اهمیت زیادی برخوردار است.

یکی از مهم‏ترین راهبردهای مخالفان و رقبای جمهوری اسلامی ایران، ایران‏ هراسی است که البته پیش از این بیش از همه توسط قدرت‏ های غربی به کار گرفته می‏ شد. اما، طی سال‏ های اخیر توسط مخالفان و رقبای منطقه ‏ای جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار می‏ گیرد.

عربستان سعودی و ترکیه به‏ عنوان دو رقیب اصلی جمهوری اسلامی که بخصوص عربستان سعودی رقابت را به تخاصم تبدیل کرد، برای شکست سیاست‏ های منطقه‏ ای جمهوری اسلامی ایران تلاش زیادی انجام دادند؛ اما، این تلاش‏ ها اهداف مورد نظر آنان را تأمین نکرد.

جمهوری اسلامی ایران در بحران سوریه موضع برتر دارد؛ به نحوی که به همراه ترکیه و روسیه ناظر آتش‏ بس میان مخالفان و نظام سوریه است، اما عربستان سعودی با وجود هزینه‏ های هنگفتی که طی شش سال اخیر انجام داد، در نشست‏ ها و مذاکراتی که برای بحران سوریه برگزار می‏ شود به حاشیه رفته است.

عربستان سعودی به همراه ترکیه تلاش زیادی برای تضعیف جایگاه دولت شیعی عراق بویژه از طریق گروه‏ تروریستی داعش انجام دادند، اما دولت عراق با حمایت جمهوری اسلامی ایران و حشد الشعبی که به جمهوری اسلامی نزدیک است، در آستانه موفقیت بزرگ پاکسازی کامل این کشور از اشغال تروریست‏های داعش قرار دارد.

عربستان همچنین تلاش کرد در یمن، همسایه جنوبی این کشور، مانع قدرت‏ گیری جنبش انصارالله که از حمایت معنوی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است، شود. اما با گذشت دو سال از جنگ نامتقارن علیه یمن که فقیرترین کشور عربی منطقه غرب آسیا محسوب می‏ شود، آل سعود نتوانسته است به هدف اصلی خود یعنی بازگرداندن منصورهادی به قدرت دست یابد.

در چنین فضای منطقه‏ ای؛ ترکیه و عربستان سعودی تلاش می‏ کنند ایران‏ هراسی را در قالب‏ های مختلف بخصوص با تبلیغ این ایده که ایران به دنبال تضعیف و به حاشیه راندن اهل سنت و تقویت شیعیان در منطقه غرب آسیا است، ترویج کنند. در عین حال، ترکیه و عربستان تلاش زیادی انجام می‏ دهند تا با سیاه‏ نمایی از شرایط داخلی جمهوری اسلامی، این‏ گونه وانمود کنند که میان مردم و سیستم سیاسی جمهوری اسلامی شکاف عمیقی به وجود آمده است.

با توجه به این شرایط؛ انتخابات فرصت مهمی برای جمهوری اسلامی ایران است تا از یک سو وحدت ملی میان اقوام مختلف و همچنین میان اهل سنت و شیعیان کشور را نشان دهد و از سوی دیگر این موضوع مهم را نشان دهد که برخلاف اغلب کشورهای عربی به‏ خصوص عربستان سعودی و همچنین بر خلاف ترکیه که به سمت ایجاد یک نظام اقتدارگرا با محوریت اردوغان حرکت می‏ کند، جمهوری اسلامی ایران پویایی و نشاط سیاسی بالایی دارد و نه تنها تهدیدی برای امنیت منطقه نیست بلکه در قالب مردم‏ سالاری دینی یک مدل سیاسی ارزشمندی نیز برای کشورهای منطقه محسوب می ‏شود. 

کلیدواژه