ثور 28, 1396 14:48 Asia/Kabul
  •  تداوم تجهیز تروریستها به موشکهای پیشرفته توسط آمریکا

خبرها از آن حکایت دارد که آمریکا در ادامه حمایتهایش از تروریستها نسل سوم موشک های تاو هدایت شونده لیزری خود را در اختیار گروه های تروریستی قرار داده است.

با وجود پشتیبانی کشورهای غربی از داعش، نیروهای مردمی عراق بر ادامه مبارزه با تروریست ها تاکید دارند و در روزهای اخیر ضربات کاری را به  تروریستها در این کشور وارد کرده اند .  همزمان با انتشار اخباری در خصوص تجهیز بیشتر تروریستها به موشکهای پیشرفته توسط آمریکا خبرهایی نیز مبنی بر گسترش تحرکات تروریستها در زمینه استفاده بیشتر از سلاح های شیمیایی منتشر شده است . گفتنی است که دولتهای غربی و برخی از دولتهای عربی نقش عمده ای در ارائه سلاحهای کشتار جمعی به تروریستها داشته اند .  

بر اساس اطلاعات منابع امنیتی عراق، ترکیه چندی پیش با چراغ سبز آمریکا مقادیر زیادی مواد شیمیایی را که در ساخت بمب‌های شیمیایی کاربرد دارد را با پول‌های عربستان و قطر از اوکراین و برخی از دولتهای غربی خریداری کرده و در اختیار تروریست‌های داعش قرار داده است. این درحالی است که در ماههای اخیر حمایت غرب بویژه آمریکا از تروریستها گسترش یافته است در این زمینه دولت ترامپ برای یک گروه معارضان در سوریه ادوات زرهی فرستاده است . گروه موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه»، از معارضان مسلح مخالف دولت سوریه چندی پیش تائید کرد که اولین محمولۀ ادوات زرهی امریکا را دریافت کرده و وعده حمایت تسلیحاتی بیشتر را نیز دریافت کرده است . 

دولت امریکا نیز تأیید کرده که برای اولین بار برای «نیروهای دموکراتیک سوریه» ادوات زرهی فرستاده است. سرهنگ جان دوریان، سخنگوی ارتش امریکا گفت این تصمیم از سوی فرماندهان نظامی گرفته شده و به اجرا درآمده است.

به گزارش محافل خبری پس از تجهیز تروریستها در سوریه به موشکهای «گراد»  در ماههای اخیر  آنها به موشک‌های ضد هوایی دوش پرتاب آمریکایی نیز مجهز شده اند . الشرق الاوسط یک روزنامه سعودی که از حامیان تروریستها در سوریه و منطقه است چندی پیش به نقل از «چارلز لستر» یک کارشناس آمریکا در مسائل سوریه اعلام کرد دست کم دو محموله از موشکهای ضد هوایی دوش پرتاب در شمال سوریه به دست گروههای مسلح به اصطلاح ارتش آزاد رسیده است و همچنان موشکهای تاو آمریکا روانه شمال سوریه می‌شود. 

تحولات سوریه وعراق و  تحرکات امریکا در قبال آن   نشان می دهد که آمریکا هدفی جز تضعیف ارتش و دولت سوریه وعراق و  تقویت تروریستها ندارد . در این زمینه آمریکا با مقوله هایی نظیر تفکیک عوامفریبانه تروریسم به خوب و بد ، درصدد توجیه سیاستهای مغرضانه اش در کشورهای مختلف است. آنچه مسلم است که در هفته های اخیر ارتش سوریه و عراق موفقیتهای چشمگیری در مقابله با تروریستها و پاکسازی مناطق مختلف سوریه و عراق از وجود تروریستها داشته و حرکت ارتش و نیروهای مردمی سوریه و عراق جهت یکسره کردن کار تروریستها حامیان تروریستها ازجمله آمریکا را نگران کرده است . در چنین فضایی آمریکا  در صدد تقویت تروریستها و خلل در عملیاتهای ضد تروریستی در سوریه و عراق و طولانی کردن این عملیات هستند تا زمینه لازم برای ارسال کمکهای بیشتر بویژه کمکهای نظامی به تروریستها فراهم کند . عملکرد امریکا در گذشته نیز نشان داده است که به بهانه کمک رسانی به مردم سوریه و عراق  به تجهیز تروریستها به سلاحهای مرگبارتر مبادرت کرده است . به هرحال اقدامات آمریکا به هر دلیلی که صورت گرفته باشد نتیجه آن تنها به نفع تروریستها و تقویت آن در مناطق مختلف بوده است و ادامه این وضعیت ابعاد فاجعه بارتری را برای بحرانها در منطقه که به نوعی خود آمریکایی ها و مردورانشان دخیل در آن بوده اند از جمله در سوریه و عراق خواهد داشت .   بحران سوریه ، پیچیده و دارای جزئیات به هم تنیده است اما اساس این بحران ، دخالت خارجی ، پرداخت پول و ارسال سلاح برای تروریستها و تداوم ورود تروریست‎ها به سوریه است که تقریبا" در همه این موضوعات آمریکا نقش محوری داشته است.

کلیدواژه