ثور 31, 1396 12:41 Asia/Kabul
  • اتهام سازی علیه  ایران ؛ محور مذاکرات امریکا و عربستان  در ریاض   

 «دونالد ترامپ» رییس جمهوری امریکا ، نخستین مرحله از سفر خارجی اش را  با شعار مبارزه با تروریسم و برقراری صلح و گفت‌وگو بین ادیان ، با دیدار  از کشوری آغاز کرد که به اذعان خود آمریکایی‌ها مهد تروریسم نوین و خاستگاه افراط‌گرایی قدیم است .

عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان دیروز در نشست خبری مشترک با رکس تیلرسون ، همتای آمریکایی خود در ریاض با تکرار ادعاهای موهوم در باره ایران  گفت ؛  باید برای جلوگیری ازآنچه وی اقدام های ستیزه جویانه ایران در منطقه  نامید  ؛ وارد عمل شویم. 

تیلرسون هم در توضیح علت انتخاب عربستان به عنوان نقطه محوری در مسیر اتحاد علیه ایران گفت: «عربستان نقش برجسته‌ای در رهبری کشورهایی دارد که با ما در خصوص مبارزه با تروریسم در کل و خصوصاً مبارزه با حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، هم‌نظراند.»

این اظهارات فریبکارانه و اتهام‌زنی ها علیه ایران  در شرایطی است  که   امریکا و عربستان  هردو در ایجاد  گروه‌های تروریستی در  منطقه به یک اندازه شریک و سهیم هستند که عقبه آن به ایجاد القاعده ونقش عربستان در ماجرای 11 سپتامبر بر می گردد .اکنون نیز این نقش مشترک با حمایت امریکا و عربستان از  داعش و دیگر گروه های تررویستی فعال در سوریه و عراق  ادامه دارد .

لذا مهمترین عاملی که سبب تقویت این اتحاد  شده  اهداف مشترک امریکا و عربستان در منطقه است . به نظر می رسد که در این مقطع  عربستان تلاش می کند با امضای قرار دادهای چند صد میلیارد دلاری ، انگیزه ی لازم را برای  ایجاد  رابطه ای راهبردی با امریکا  و حفظ موقعیت برتری جویانه  خود در منطقه  ایجاد کند . عربستان  اما از نگاه  امریکا مانند  "گاو شیرده‌ای" است که تا شیر داشته باشد آن را باید دوشید  . این یکی از شفافترین اظهارات  ترامپ در رابطه با عربستان است که پیشتر گفته شده  و  به خوبی هدف  وی از سفر به عربستان را نشان می‌دهد . در حالیکه سایر کشورهای  عربی منطقه خلیج فارس  توان ورود به این بازی سیاسی و امنیتی را ندارند .در واقع امنیت این کشورها به تبع  نا امنی هایی که عربستان و امریکا در منطقه ایجاد می کنند به مخاطره خواهد افتاد .ضمن آنکه این کشورها  ناگزیر باید  تابعی از سیاست های ماجرا جویانه عربستان در منطقه باشند که  این موضوع  تا کنون سبب بروز اختلافاتی میان ریاض وبرخی متحدانش از جمله امارات  شده است .

آنگونه  که از اظهارات الجبیر استنباط می شود عربستان  در صدد ایجاد ترتیبات تازه ای در روابط با واشنگتن  است به نحویکه بتواند  موقعیت  متزلزل  خود را در منطقه حفظ کند .عربستان  برای رسیدن به این هدف دریک حرکت بی سابقه  قرارداد خرید تسلیحاتی به ارزش بیش از صد میلیارد دلاری را در  کنار قرار دادهای پرسود دیگری  با امریکا  امضا کرد که ارزش نهایی انها  به بیش از سیصد میلیارد دلار می رسد .

توجیه عربستان برای  این تحرکات  پایان دادن به  دشمنی میان کشورهای اسلامی  و غرب است تا به ادعای وی بتوان افراط گرایی و آنانی را که ریشه ی تروریسم هستند برای همیشه از بین برد.اما سوال این است که ایا  فروختن  اسلحه به عربستان  معنایش  تضمین امنیت خاورمیانه  است . در حالی که  از این سلاح های برای سیطره جویی عربستان و کشتار انسانهای بیگناه استفاده می شود که نمونه اش جنگ یمن است . بنابراین مشخص است  که با توجه به عملکرد  و نقش مشترک ریاض – واشنتکتن در نا امن سازی منطقه صحبت از امنیت سازی  معنایی ندارد.

بدیهی است که منافع  مورد نظر امریکا و عربستان  از مسیر همکاری سازنده و تعاملات  اقتصادی بدست نمی اید بلکه از مسیر ایجاد  تفرقه و راه انداختن  جنگ و بی اعتمادی و تهدید سازی در  کشورهایی  مانند عراق، سوریه و یمن تضمین می شود . بنابراین از نگاه ریاض ؛ ایران کشوری نیست که بتواند  با آنها در یک صف قرار گیرد . «محمدجواد ظریف»، ‌وزیر امور خارجه ایران همزمان با سفر «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا به عربستان و در تشریح مواضع و سیاست‌های منطقه‌ای ایران، در مقاله‌ای که «العربی الجدید» آن را منتشر کرده است، نوشت : ایران از تمام کشورهای متعهد به صلح و همکاری بین‌المللی و همچنین از تمام کشورهای منطقه و همسایه می‌خواهد که در مقابل سناریوهایی که هدف آنها ایجاد فاجعه‌های انسانی در منطقه هستند، بایستند.

کلیدواژه