افغانستان به افزایش نیروهای خارجی نیازی ندارد
(last modified 1396-02-31T09:21:15+00:00 )
ثور 31, 1396 13:51 Asia/Kabul

افغانستان به افزایش نیروهای خارجی نیازی ندارد بلکه به اراده و تصمیم قاطع برای مبارزه با تروریست ها نیاز دارد

کارشناس و پژوهشگر سیاسی افغان تاکید کرد: افغانستان به افزایش نیروهای خارجی نیازی ندارد بلکه به اراده و تصمیم قاطع برای مبارزه با تروریست ها و مخالفین مسلح دولت نیاز دارد.

سید قاسم مظفری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به تصمیم مقامات امریکایی در مورد افزایش نیروهای آن کشور در افغانستان اظهار داشت: سران حکومت افغانستان و خارجی هایی که ادعای کمک به این کشور را دارند باید برای نابودی دشمنان و نیروهای ضد بشری اراده قاطع داشته باشند و با آن ها وارد معامله نشوند.

وی افزود: خارجی ها در افغانستان به دنبال منافع خودشان هستند و به همین دلیل هم بحث افزایش و کاهش نیروها را مطرح می کنند، آن ها قصد نابودی مخالفان مسلح و تروریست ها را ندارند و اگر مایل به این کار باشند، بهترین راه تقویت و تجهیز نیروهای مسلح افغان است. نیروهای افغان بهتر از خارجی ها می توانند با تروریست ها بجنگند زیرا با جغرافیای کشور خود آشنایی بیشتری دارند و دلشان بیش از دیگران به مردم شان می سوزد.

به گفته این کارشناس سیاسی خارجی ها اگر می خواهند با داعش و طالبان مسلح مبارزه شود، واقعاً همکاری کنند تا نیروهای افغان اولاً از توان کافی برخوردار شوند و ثانیاً از سیاست های دوگانه خود دست بکشند و اینگونه نباشد که در ظاهر بحث مبارزه با آنان را پیش بکشند و پشت پرده تروریست ها را تقویت کنند.

مظفری با اشاره به اظهارات مقامات خارجی مبنی بر اینکه تصمیم برای افزایش نیروهایشان در افغانستان برای حمایت از نیروهای افغان و کاهش تلفات آن هاست، عنوان کرد: این توجیه قانع کننده نیست، زمانی که تعداد نیروهای خارجی در افغانستان بیشتر بود از سلاح ها و تجهیزات پیشرفته ای علیه مخالفان مسلح استفاده می کردند اما زمانی که از افغانستان خارج شدند آن امکانات و تجهیزات را هم با خود بردند و بخشی از آن را هم به پاکستانی ها و دشمنان مردم افغانستان تحویل دادند و دست نیروهای افغان را خالی گذاشتند، افزایش تلفات نییروهای افغان هم در این شرایط دور از ذهن نبود.

این صاحبنظر سیاسی افغان گفت: اگر خارجی ها تجهیزات و امکانات زمینی و هوایی کافی را صادقانه در اختیار افغان ها قرار دهند بهتر از آن است که چند هزار نیروی اضافی در افغانستان مستقر کنند ضمن اینکه باید از دشمنان مردم افغانستان تعریف مشخص داشته و اراده نابودی آنان را هم داشته باشند.

وی اضافه کرد: اما بحث اینجاست که خارجی ها اراده جنگ و نابودی دشمنان مردم افغانستان را ندارند، گذشته از این مردم می بینند که گهگاه هواپیماهایی در مناطق تحت نفوذ دشمنان فرود می آیند و به آن ها امکانات و تجهیزات می رسانند و یا داعشی ها و طالبان را از یک نقطه به نقطه دیگر انتقال می دهند.

 

کلیدواژه