جوزا 04, 1396 12:11 Asia/Kabul
  •  اعتراض سازمان ملل به اقدامات ضد بشری آل سعود در عربستان

کارشناسان سازمان ملل تخریب بخش قدیمی روستای شیعه‌نشین «المسورة» در العوامیه، شرق عربستان را محکوم و اعلام کردند این اقدام آل‌سعود میراث فرهنگی و تاریخی شهر را از بین برده و حقوق بشر را نقض کرده است.

 «کریمه بن‌عون»، گزارشگر ویژۀ سازمان ملل در زمینۀ حقوق فرهنگی، چهارشنبه گفت که با وجود هشدارهای سازمان ملل مبنی بر توقف روند تخریب روستای شیعه‌نشین «المسورة» و العوامیه، مقام‌های سعودی به این کار ادامه داد‌ند.  قدمت برخی از ساختمان‌های منطقه العوامیه به بیش از 400 سال می‌رسد. نیروهای آل سعود در دو هفته گذشته چندین خانه را در منطقۀ تاریخی و قدیمی المسوره در شهر العوامیه تخریب کرده‌اند که این اقدام باعث وقوع درگیری‌هایی در این شهر شده است.

با گذشت دو هفته از حمله نظامیان سعودی به شهر «العوامیة» و روستای «المسورة» در شرق عربستان‌سعودی و تخریب و آتش‌زدن منازل مسکونی، مدارس و مساجد، این حملات همچنان در سایه سکوت جامعه بین‌المللی ادامه دارد و این مناطق عملا" به صحنه عملیات جنگی نیروهای امنیتی آل سعود علیه اهالی این منطقه تبدیل شده  است .  بر اثر حملات نیروهای نظامی و امنیتی آل سعود در چند روز گذشته صدها  تن از شیعیان عربستان  به خاک و خون کشیده شدند . رژیم آل سعود در حملات خود به مناطق مسکونی از سلاحهای سنگین از جمله خمپاره و  جنگ افزارهای آتش زا استفاده کرده است. عملکرد آل سعود نشان داده است که این رژیم در پیگیری اهداف فرقه گرایانه اش در عربستان از هیچ جنایتی فروگذار نیست و تشدید تغییر بافت جمعیتی و جغرافیایی مناطق شیعه نشین این کشور  نگرانی های افکار عمومی  را درپی داشته است و در چنین فضایی سازمان ملل نیز در برابر جنایات رژیم آل سعود موضعگیری داشته است .  

در این چارچوب « بن امرسون » ، نماینده ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در عربستان نیز چند روز پیش  با انتشار  گزارشی از اقدامات سران سعودی که به بهانه های مختلف طرفداران آزادی بیان را در این کشور بازداشت و شکنجه می کنند، انتقاد کرد.

مقامات عربستان ابتدایی‌ترین موارد حقوق بشری را  در این کشور نقض می کنند . در چنین شرایطی رژیم آل سعود با تشدید سرکوبگری شهروندانش در صدد است زمینه تداوم حکومت استبدادی خود را فراهم کند. علیرغم چنین عملکردی، عربستان چندی پیش با حمایت حامیان غربی خود همچون آمریکا و انگلیس، مجددا" به عضویت شورای حقوق بشر سازمان ملل درآمد .  بی تردید چنین رفتارهای انفعالی و ضد و نقیض سازمان ملل که از یکسو اقدامات سرکوبگرانه و خشونت بار آل سعود علیه شهروندانش را محکوم می کند و از سوی دیگر زمینه عضویت بیشتر عربستان در نهادهای بین المللی را فراهم می کند نتیجه‌ای جز گستاخی حاکمان عربستانی در نقض گسترده تر حقوق بشر و حقوق بین المللی نداشته است  .

 این در شرایطی است که آمریکا نیز با سیاستهای حمایتی خود از رژیم های سرکوبگری نظیر عربستان عملا" به تداوم جنایات چنین رژیمهایی چراغ سبز نشان داده است  . در چنین فضایی درپی سفر دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری آمریکا به ریاض و رایزنی با مقامات عربستانی رژیم سرکوبگر آل سعود بر شدت سرکوب و کشتار شهروندان این کشور بویژه شیعیان افزوده است . این موضوع از همکاری های گسترده آمریکا با آل سعود در سرکوب اعتراضات مردمی در عربستان و تاراج دارایی های این کشور در قالب قراردادهای کلان اقتصادی و نظامی حکایت دارد .  

چنین رفتارهای مزورانه و سود جویانه ای موجب شده است تا جهانیان  شاهد تداوم حیات رژیمهای مبتنی به رفتارهای قرون وسطایی نظیر آل سعود باشند که در سایه حمایتهای غرب بویژه آمریکا     بی رحمانه به سرکوب و کشتار شهروندانشان مشغول هستند .   

کلیدواژه