تقویت روابط ایران، عمان، کویت و قطر خارج از اراده ریاض
(last modified 1396-03-08T08:32:27+00:00 )
جوزا 08, 1396 13:02 Asia/Kabul
  •  تقویت روابط ایران، عمان، کویت و قطر خارج از اراده ریاض

حدود ده روز پس از نشست تبلیغاتی عربی- آمریکایی در ریاض با هدف ایجاد اتئلاف ساختگی ضد ایران، وزیر خارجه عمان، روابط مسقط و تهران را مبتنی بر صداقت و دوستی دانست و اظهار کرد برخی اتفاقات منطقه‌ای نمی‌تواند روابط عمان با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

«یوسف بن علوی» وزیر خارجه عمان روز یکشنبه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «بی بی سی عربی»، تصریح کرد عمان از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون با جمهوری اسلامی ایران اتفاق‌نظر داشته است.

مواضع وزیر خارجه عمان، سخنان اخیر منتسب به «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر درباره ایران و نیز گفت وگوی تلفنی وی با «حسن روحانی»، رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از نشست ریاض نشان داد تلاش‌های عربستان در منطقه، صرفا سیاسی و خصمانه است و در چنین شرایطی؛ همراه کردن دیگر اعراب با خود ضد ایران، مورد تایید همگان در منطقه نیست. «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» در گفت وگو تلفنی با روحانی اظهار کرد: «قطر معتقد است در مسیر تقویت بیش از پیش روابط ایران و قطر هیچ مانعی وجود ندارد.»

رویکرد منطقی عمان و قطر در کنار نگاه مثبت کویت به داشتن روابط دوستانه و مثبت با جمهوری اسلامی ایران، نشان از عقلانیت این بازیگران منطقه‌ای دارد که همکاری سازنده و همگرایی را تنها راه‌حل مشکلات منطقه و رفع برخی سوء تفاهم‌ها می‌دانند.

جمهوری اسلامی ایران بارها با توجه به اصل احترام متقابل و حُسن‌همجواری تداوم همکاری سازنده با کشورهای حاشیه خلیج فارس را از اصول سیاست خارجی خود اعلام کرده است؛ موضوعی که باردیگر در گفت وگوی تلفنی اخیر رئیس جمهوری ایران و امیر قطر بر آن تاکید شد.

ایران همواره «همکاری جمعی» و دوری از «نگاه طایفه‌گرانه» را شاه‌بیت همکاری ایران و اعراب دانسته و این نوع همکاری، تضمین کننده منافع متقابل و امنیت پایدار در منطقه است. تلاش برخی کشورها برای ساختن دشمن فرضی برای منطقه و توجیه کردن تحرکات خود در سایه این دشمن فرضی یا همان ایران‌هراسی، به نفع منطقه حساس خاورمیانه نیست و تداوم این سیاست، فقط سبب دودستگی بین کشورها و سوء استفاده دشمنان جهان اسلام از آن می‌شود.

نشست 21 ماه مه 2017 (31 ثور 1396)«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با برخی سران کشورهای عربی و اسلامی در ریاض با هدف تقویت ایران‌هراسی برگزار شد، درحالی که ایران، کشوری مسوولیت‌پذیر در منطقه و در خط مقدم مبارزه با تروریسم تکفیری قرار دارد. این نشست صرفا با اهداف سیاسی و سپس رسیدن به منافع اقتصادی برگزار شد. امضای قرارداد نظامی بین عربستان و آمریکا به ارزش 110 میلیارد دلار، برآیند تبلیغات برای برگزاری نشست ریاض بود که واشنگتن در سایه ایران‌هراسی، دلارهای سعودی را برای به حرکت درآوردن چرخ  کارخانه‌های اسلحه سازی و ایجاد شغل در آمریکا به این کشور سرازیر کرد.

این سیاست، به نفع کشورهای منطقه نیست و فقط دشمنان اعراب و ایران از جمله آمریکا از دوری آنان سود می‌برند و با شعارهای احساسی برای رسیدن به اهداف خود، دل دولتمردانی همچون سعودی را به دست می‌آورند.  

نگاه منطقی و عقلانی به تحولات منطقه، خواست کشورها و بازیگران تاثیرگذار همچون جمهوری اسلامی ایران، عمان، کویت و قطر است و در سایه این نگاه، همکاری جمعی و تلاش برای حل مشکلات منطقه معنا پیدا می‌کند و در چنین شرایطی؛ صلح و امنیت پایدار و همزیستی مسالمت آمیز در منطقه حاکم خواهد شد.

کلیدواژه