جوزا 14, 1396 01:48 Asia/Kabul
  •  پایان تجمع اعتراض آمیز در کابل

معترضان به تشدید ناامنی در کابل پایتخت افغانستان به تحصن و تجمع اعتراض آمیز خود نزدیک ارگ ریاست جمهوری این کشور، پایان دادند .

 این تجمع پس از آن پایان یافت که عبدالله عبدالله رئیس اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان در پیامی تلویزیونی  از آمادگی دولت برای گفتگو با نمایندگان معترضان درباره خواسته های آنها، خبر داد.

مردم شهر کابل روز جمعه گذشته در اعتراض به گسترش ناامنی ها در افغانستان به ویژه انفجار مهیب روزچهارشنبه در پایتخت این کشور،تظاهرات کردند که بر اثر حمله و تیراندازی نیروهای امنیتی افغانستان به سوی آنان ،شماری از تظاهرکنندگان کشته و زخمی شدند.

انفجار روز چهارشنبه درمنطقه دیپلمات نشین وزیراکبرخان کابل به کشته شدن دست کم 100 تن و زخمی شدن  500 نفر منجر شد.گروه تروریستی داعش مسئولیت این انفجار را به عهده گرفته است.

تنها یک روز پس پایان تجمع اعتراض آمیز مردم شهر کابل در ابراز خشم خود از تداوم و تشدید ناامنی در پایتخت افغانستان، در انفجار دیگری در روز شنبه در جریان مراسم تدفین یکی ازجانباختگان انفجار تروریستی چهارشنبه گذشته،دهها تن کشته و زخمی شدند.

اعتراض مردم کابل به تشدید ناامنی ها در پایتخت افغانستان از طریق تحصن در مقابل ارگ ریاست جمهوری این کشور که کم سابقه هم توصیف شده است،حاکی از آنست که نارضایتی وابراز نگرانی جدی از اوضاع وخیم امنیتی پس از نهادهای حکومتی از جمله مجالس نمایندگان و سنا و گروه های سیاسی به مردم این کشور هم رسیده است.

اعتراض مردم پایتخت افغانستان به تشدید ناآرامی ها و حملات تروریستی در این شهر در شرایطی است که در ماه های گذشته موج حملات گروه های تروریستی به خصوص از سوی گروه داعش در کابل بشدت افزایش یافته است.

این در حالی است که کابل به دلیل آنکه پایتخت افغانستان است و سفارتخانه ها وساختمان نهادهای مهم ملی در آن قرار دارد، به طور طبیعی از سایر شهرهای این کشور حساسیت های امنیتی بیشتری دارد وبه همین دلیل کمربندهای امنیتی مختلفی برای کابل در نظر گرفته شده است.

در چنین شرایطی انتظار این است که پایتخت افغانستان از سطح بالاتری از امنیت درمقایسه با سایرشهرها برخوردار باشد و با هرگونه عملیات خرابکارانه درکابل با اتخاذ تدابیر خاص امنیتی از سوی  گروه های تروریستی مقابله بشود.

وقوع چندین حمله و انفجار تروریستی از حدود چهارماه گذشته تاکنون در کابل ضمن به چالش کشیدن توان و اقتدارامنیتی نیروهای ارتش و پلیس افغانستان برای مقابله با ناامنی،موجب شده تا مردم این شهر به ضعف دولت این کشور در برخورد موثر با تروریست ها اعتراض کنند.

کشته شدن دستکم یکصد نفر در حمله تروریستی اخیر در کابل که به لحاظ تعداد قربانیان و مجروحان ،حمله ای بی سابقه در این شهر توصیف شده است،نشان داد که پایتخت افغانستان بر خلاف انتظاربه دلیل ضعف برنامه ریزی نهادهای امنیتی،با ناامنی های گسترده روبرو شده است.

حاکم شدن ناامنی در شهر کابل که دولت افغانستان را هم بیش از گذشته در معرض انتقادهای تند مخالفان قرار داده است،موجب شده تا نارضایتی عمومی از شرایط بد امنیتی هم افزایش یابد.

کارشناسان می گویند در شرایی که نارضایتی عمومی از اوضاع امنیتی به خیابان های شهر کابل کشیده است،این مسئله می تواند هشداری برای دولت وحدت ملی افغانستان باشد که در سیاست های امنیتی خود به طور جدی تجدید نظر کند،زیرا تداوم اعتراض های خیابانی در افغانستان به روند ناامنی ضمن تضعیف جایگاه دولت،فرصتی برای تروریست ها است که در بین معترضین و در زمان انجام تظاهرات خیابانی آنها،عملیات تروریستی انجام دهند.