نقش محوری ایران در مبارزه  با تروریسم از دید گاه انستیتو روابط بین الملل و ژئوپلیتیک  فرانسه
(last modified 1396-03-20T06:08:54+00:00 )
جوزا 20, 1396 10:38 Asia/Kabul
  • نقش محوری ایران در مبارزه  با تروریسم از دید گاه انستیتو روابط بین الملل و ژئوپلیتیک  فرانسه

منافع فرانسه و غرب برای مبارزه با تروریسم، در تلاش برای جلوگیری از انزوای ایران و دخیل کردن این کشور در مسایل منطقه ای و جهانی نهفته است. «انستیتو روابط بین الملل و ژئوپلیتیک» IRIS   *فرانسه در مقاله ای تحت عنوان «ایران، محور بسیاری از مسایل منطقه ای و بین المللی» نوشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل اهمیت استرات‍ژیکی منطقه ای و بین المللی خود، پیوسته در صدر اخبار دیپلماتیک قرار دارد.

"دیدیه بیلیون"  Didier Billion معاون انستیتو روابط بین الملل و ژئوپلیتیک در این خصوص تاکید کرد: حقیقت این است که بر خلاف انتظار، رفتار عربستان سعودی در قبال ایران الزاما به مسایل اعتقادی و رقابت بین سنی و شیعه ربطی ندارد و بیشتر دلایل سیاسی و ژئوپلیتیکی دارد.

از نگاه این انستیتو مطالعاتی  ریاض از این که ایران بتواند  نقش خود را به عنوان قدرتی تعیین کننده در توازن منطقه ای مطرح کند، نگران است و این موضوع  هراس اصلی عربستان سعودی است. 

این اندیشکده در ادامه تاکید  می کند :

ایران تاریخی کهن دارد و بر خلاف کشورهای عربی منطقه خلیج فارس حکومت در ایران ریشه دار است. ایران هشتاد میلیون نفر جمعیت، نیروی کار ماهر، ثروت نفتی و گازی فراوان و امتیازات بسیاری اختیاردارد. علاوه بر این حکومت ایران، جمهوری و اسلامی است و از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال هزار و نهصد و هفتاد و نُه، همه ساله در این کشور تقریبا انتخابات برگزار می شود و حاکمیت در این کشور از مشروعیت مردمی  برخوردار است

 

"دیدیه بیلیون"  یشتر نیز در  ٩ دسامبر ٢٠١٣ درمقاله ای در نوول ابسرواتور نوشته بود؛ ایران «محور شرارت» نیست، باید آن را به صحنه بین المللی بازگرداند .
آنچه در گزارش  اخیر انستیتو روابط بین الملل و ژئوپلیتیک  فرانسه  در باره جایگاه  و نقش راهبردی و محوری ایران  مورد تاکید قرار گرفته  بیان واقعیت های انکار ناپذیر است؛   اما امریکا و برخی رژیم های مرتجع منطقه  مانند عربستان  تاب تحمل  آنرا ندارند . رئیس جمهوری ‌آمریکا ، در سفر اخیرش به عربستان سعودی ایران را کانون تروریسم معرفی کرد.  درحالیکه  بعد از این سفر، شاهد حملات تروریستی  در تهران علیه مجلس و مرقد امام خمینی (ره) بودیم که داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت
ترامپ، در حالی امیت ملی و منافع ملت امریکا را در منطقه و جهان به مخاطره  انداخته است  که  امروزنقش غیر قابل انکار عربستان در اقدامات تروریستی سازماندهی شده   بر همگان  اثبات شده است . دولت امریکا و کنگره این کشور  می دانند که  در حملات تروریستی یازدهم سپتامبر در نیویورک، پانزده نفر از نوزده تروریست از اتباع سعودی و گروه ها و اشخاصی بودند که مستقیما از سوی شاهزاده ای سعودی حمایت  می شدند  .این رسوایی  قطعا به مزاج سعودی ها خوش نیامد . به همین دلیل  سعودی ها به همراه  نومحافظه کاران آمریکایی سعی دارند ، با فرافکنی ایران را  حامی تروریسم   و افرا ط گرایی  معرفی کنند . در حالیکه  اقدامات  ایران  مانع از گسترش تروریسم  مورد حمایت "سیا " و "موساد"  و سعودی ها شده است.  بسیاری از فعالان سیاسی  و حزبی در ایالات متحده بر این باورند که چنانچه امریکا بخواهد در مسیر تقابل  با ایران حرکت کند، حمایت ازگروه های تروریستی  می تواند نقش مهمی در این مسیر ایفا کند.

«ریموند تانتر» یکی از حامیان گروهک تروریستی منافقین که  کتابی از تحرکات  این گروه برای خروج نام خود از لیست حامیان ترور تهیه کرده  می گوید که آنها بهترین امید برای آنچه که وی «گزینه سوم» ایالات متحده در مورد ایران می خواند؛ هستند. گزینه ای که بهتر از راه حل هایی چون تحریم و جنگ قادر به پیشبرد برنامه ایالات متحده برای  تغییر رژیم در ایران است

دبی تردید  حملات تروریستی  چهارشنبه گذشته در تهران با انگیزه انتقام گیری از شکست های داعش در سوریه و عراق بوده است . امروز همه می دانند که گروه های تروریستی و افراط گرا به ویژه داعش دشمن بشریت  هستند. اتحادیه اروپا اکنون طعم تلخ تروریسم را چشیده  است . این واقعیت را شاید  سیاستمدارانی  مانند فرانسوا اولاند و امانوئل مکرون جانشین وی پذیرفته باشند ؛ اما جنگ سالاران   در امریکا و بریتانیا منافع خود را درحمایت از تروریسم و نا امن سازی منطقه  جستجو می کنند تا به شیوه خود بتوانند منافع کمپانی های تسلیحاتی را تامین کنند . "ترامپ"  و "ترزا می" از این دسته از سیاستمداران هستند و نگاهی صرفا" تجاری به تروریسم و  جنگ دارند و از کشورهایی مانند عربستان  به مانند  گاو شیرده بهره برداری می کند . از اینروست که ایران را مانعی بر سر راه اهداف خود می بینند و هر روز طرح و نقشه تازه ای را در منطقه طراحی می کنند .

 

                                                                             ********

*«انستیتو روابط بین الملل و ژئوپلیتیک» IRISحاصل ابتکار جمعی از صاحبان اندیشه وتحلیلگران فرانسوی است  که در سال 1991 تاسیس شد. فعالیت این انجمن در حوزه های ژئوپلیتیک و راهبردی است و تنها اتاق فکری ست که با وجود ابعاد بین المللی در پژوهش هایش، کاملا خصوصی و با رویکردی مستقل عمل می کند. این موسسه در جایگاه بیست و پنجم اتاق های فکر دنیا در حوزه امنیت و امور بین المللی قرار دارد .