نشست پروسه صلح کابل پیام واضحی نداشت و نتیجه خاصی هم نمی تواند داشته باشد
(last modified 1396-03-20T06:30:37+00:00 )
جوزا 20, 1396 11:00 Asia/Kabul

نشست پروسه صلح کابل پیام و هدف واضحی نداشت و نتیجه خاصی هم نمی تواند درپی داشته باشد

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: نشست پروسه صلح کابل پیام و هدف واضحی نداشت و نتیجه خاصی هم نمی تواند درپی داشته باشد.

اسدالله وحیدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: بیشتر شرکت کنندگان این نشست هم کارمندان رده پایین بودند، تصمیم مشخصی در آن گرفته نشده و مصوبه خاصی هم نداشته است.

نشست کابل پیشتر به منظور برقرای صلح در افغانستان با حضور نمایندگان بیست و پنج کشور و برخی از نهادهای بین المللی برگزار شد.

آقای وحیدی در رابطه با خواسته های رئیس جمهوری افغانستان از پاکستان در مورد خودداری از حمایت تروریست ها افزود: افغانستان همواره این خواسته ها را مطرح کرده اما پاسخ پاکستان منفی بوده، همکاری نکرده و فشار جدی را هم احساس نمی کند که بر اساس آن مجبور شود برای برقراری صلح و ثبات در افغانستان همکاری کند.

بیان کرد که پاکستان، انگلیس و امریکا خواهان برقراری صلح و امنیت در افغانستان نیست و با جنگجویان همکاری هم می کنند و می خواهند که کشتار و جنگ در افغانستان ادامه پیدا کند.

این کارشناس افغان گفت: از سوی دیگر کشورهایی مانند ترکیه، آذربایجان و ازبکستان که در نشست پروسه کابل حضور داشتند کمک چندانی نمی توانند به صلح افغانستان بکنند و تا زمانی که دولت افغانستان در توافقنامه امنیتی با امریکا تجدید نظر نکند و آن کشور را مجبور به همکاری در زمینه امنیت نکند دستیابی به صلح و امنیت دشوار خواهد بود.

وحیدی عنوان کرد که در نشست کابل هم امریکا نقش داشت و هدف آن هم این بود که نشست هایی را که روسیه در زمینه صلح افغانستان برگزار کرده کم اثر کند و این در حالی است که هزاران جنگجوی داعش که در افغانستان فعال هستند با پشتیبانی امریکا می خواهند جنگ را به دیگر کشورهای منطقه از جمله کشورهای آسیای میانه بکشانند و امریکا می خواهد با کشتار مردم افغانستان به اهداف خود در منطقه برسد.

وی اضافه کرد: روسیه خلاف برخی کشورها مایل است که در افغانستان امنیت و ثبات برقرار شود و احتمال سرایت ناامنی از این کشور به کشورهای آسیای میانه کاهش پیدا کند هرچند که ممکن است اهداف پشت پرده ای هم داشته باشد، اما کشوری مانند چین کاملاً طرفدار صلح در افغانستان است زیرا به دنبال منافع اقتصادی است و برای کار اقتصادی، امنیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

کلیدواژه