توافق پاکستان و افغانستان برای از سرگیری نشست های چهار جانبه
(last modified 1396-03-20T13:16:28+00:00 )
جوزا 20, 1396 17:46 Asia/Kabul
  • توافق پاکستان و افغانستان برای از سرگیری نشست های چهار جانبه

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان و محمد نواز شریف  نخست‌وزیر پاکستان در حاشیه اجلاس همکاری شانگهای برای از سرگیری نشست‌های چهارجانبه  توافق کردند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت،اشرف غنی و نواز شریف پس از دیداری که درحاشیه اجلاس همکاری شانگهای در قزاقستان برگزار شد، درباره ازسرگیری نشست‌های چهارجانبه با حضور نمایندگان آمریکا، چین، افغانستان و پاکستان توافق کردند.

مرتضوی افزود، دو طرف توافق کرده‌اند که نشست‌های چهارجانبه به منظور هماهنگی و مبارزه با تروریسم برگزار شود.

به گفته سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان،نخست وزیر پاکستان همچنین در این دیدار وعده داده که علیه مخالفان روند صلح درآن کشور اقدام خواهد کرد.

توافق نخست وزیر پاکستان و رئیس جمهوری افغانستان برای از سرگیری نشست های چهار جانبه در حالی است که تنش ها در مناسبات دو کشور به خصوص پس از متهم شدن سازمان اطلاعات پاکستان به دخالت در حملات تروریستی اخیر در شهر کابل بشدت افزایش یافته است.

این حملات که بیش از 160 کشته و 500 زخمی برجا گذاشت موجب شد تا مردم کابل در اعتراض به تشدید ناامنی ها به خیابان‌ها بیایند.

وضعیت موجود در افغانستان به خصوص گسترش خشونت و حملات تروریستی در پایتخت این کشور موجب افزایش فشارها و انتقادها بر محمد اشرف غنی شده است.

یکی از علل مهم توافق رئیس جمهوری افغانستان با نخست وزیر پاکستان برای از سرگیری گفتگوهای چهار جانبه می تواند فشارهای سنگین سیاسی،رسانه ای و مردمی علیه محمد اشرف غنی باشد که بشدت به سیاست های امنیتی وی معترضند.

در چارچوب چنین سناریویی،رئیس جمهوری افغانستان تلاش کرد با توافق با پاکستان برای از سرگیری گفتگوهای چهار جانبه از طریق جلب کمک چین و آمریکا برای اعمال فشار مشترک بر اسلام آباد،دولت پاکستان را وادار کند که ضمن اتخاذ سیاست شفاف در قبال افغانستان با گروه های تروریستی که قصد ناامن کردن این کشور را دارند،به طور موثر و همه جانبه مقابله کند.به ویژه آنکه از نظرهمه مقامات دولت افغانستان،تا زمانی که پاکستان در روند دو گانه صلح و جنگ درآن کشور مشارکت صادقانه با هدف کمک به برقراری صلح و آرامش نداشته باشد،تلاش های کابل برای مهار تروریسم از طریق مبارزه یا مذاکره به سرانجام نخواهد رسید.

البته باید توجه داشت که توافق محمد اشرف غنی و محمد نواز شریف برای احیای نشست های چهار جانبه در حالی است که ماهیت  این نشست ها در دور جدید برگزاری احتمالی آن تغییر خواهد کرد.

درابتکارمربوط به نشست چهارجانبه با حضور نمایندگان اسلام آباد،کابل،پکن و واشنگتن مسئله صلح مورد توجه بود،اما توافق رئیس جمهوری افغانستان و نخست وزیر پاکستان برای احیای دور جدید این نشست ها با ماهیت هماهنگی برای مبارزه با تروریسم انجام شده است.

با توجه به این که در چهار دور نشست چهار جانبه صلح افغانستان،عدم همکاری پاکستان موجب توقف  در برگزاری این گونه نشست ها شد،این احتمال مطرح است که نشست های آتی احتمالی با حضور نمایندگان این دو کشور و آمریکا و چین با هدف ایجاد هماهنگی در مقابله با افراط گرایی هم به سرنوشت نشست های چهار جانبه صلح منجر بشود.

کارشناسان می گویند،عدم همکاری پاکستان با دولت افغانستان درباره تحولات این کشور تنها با تغییر درهدف گذاری همکاری های مشترک دو یا چند جانبه تغییر نمی کند و باید از سازوکاری موثر برای وادار کردن اسلام آباد در مشارکت با کابل برای تحقق امنیت و ثبات دائمی در افغانستان استفاده کرد.

کلیدواژه