تشکیل کارگروه ها برای کاهش تنش ها میان افغانستان و پاکستان نتیجه ای درپی ندارد
(last modified 1396-03-22T09:05:04+00:00 )
جوزا 22, 1396 13:35 Asia/Kabul

با اهدافی که پاکستان دنبال می کند، تشکیل کارگروه ها برای کاهش تنش ها میان آن کشور و افغانستان به جایی نمی رسد

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: در شرایط خاص افغانستان و با اهدافی که پاکستان دنبال می کند، تشکیل کارگروه ها برای کاهش تنش ها میان دو کشور به جایی نمی رسد.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در مورد تشکیل کارگروه کاهش تنش ها بین افغانستان و پاکستان در حاشیه اجلاس شانگهای در قزاقستان گفت: عملکرد نظامیان و دولت پاکستان نشان می دهد که اهداف خاصی را دنبال می کنند و آمادگی چندانی برای مذاکره به خاطر کاهش تنش ها ندارند و پایگاه های تروریست ها را از کشور خود جمع نخواهند کرد.

وی افزود: با توجه به اهداف کلان منطقه ای که پاکستانی ها در رابطه با خط دیورند و مساله کشمیر دنبال می کنند و افغانستان را هم به عنوان عمق استراتژیک خود می دانند بعید است که تشکیل چنین گروه های کاری مشکلی را حل کند.

رئیس نهضت صلح و سازندگی افغانستان عنوان کرد: اما در برخی موارد موضوعات بسیار داغ می شود که ممکن است از کنترل پاکستانی ها هم خارج شود از اینرو کشورهای بزرگ مانند چین و امریکا وارد قضیه می شوند هرچند که بویژه امریکا بیشتر طرف پاکستان را می گیرد، به هر صورت سعی می کنند فشارهایی بر آن کشور وارد کنند تا جلساتی برای کاهش تنش ها تشکیل شود.

دلجو حسینی تصریح کرد: وقایع تروریستی بزرگی که اخیراً در کابل و برخی دیگر از شهرهای افغانستان رخ داده جامعه بشری را متاثر کرده و انگشت انتقاد هم بیشتر به طرف پاکستان است به خاطر پشتیبانی که از تروریست ها دارد.

وی یادآور شد در گذشته هم نشست های مقامات افغان و پاکستانی برای کاهش حملات تروریستی در افغانستان به نتیجه ای نرسیده و به نظر نمی رسد کارگروهی که تشکیل شده هم نتیجه خاصی داشته باشد، اما گزارش هایی که داده شده مبنی بر اینکه هدف اصلی انفجار بزرگ تروریستی دهم جوزا (خرداد) سفارت آلمان بوده، باعث نگرانی کشورهای بیرونی شده و تلاش می کنند که تنش ها کاهش پیدا کند.

این کارشناس افغان اظهار داشت: گروه های کاری هم که تشکیل می شود معمولاً موقت هستند و در بخش های خاصی کار می کنند از اینرو نمی توان انتظار نتیجه خاصی از آن ها داشت.

به گفته دلجو حسینی از سوی دیگر بروز چنین حوادثی در افغانستان ضعف ارگان های امنیتی این کشور را نمایان می کند ضمن اینکه در سطح رهبری حکومت هم انشقاق ایجاد شده و مسوولان حکومت به دو گروه تقسیم شده اند و نمی توانند از ابزارهای موجود در حل منازعات استفاده کنند و به مسایل قومیتی می پردازند که نشانه ضعف شدید سیاسی در دستگاه رهبری است. از سوی دیگر دشمنان افغانستان می خواهند با راه اندازی کشتار در این کشور، مردم به ضعف شدید حکومت پی ببرند.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: برای حل این مشکلات باید افراد صادق، با تجربه و کارآزموده روی کار بیایند و برنامه ریزی های دقیقی صورت بگیرد که طبعاً راهی طولانی خواهد بود اما مسایل با وجود افراد ناکارآمد و متهم به انواع فساد حل نمی شود. اکنون کسانی بر سر کار هستند که حتی تحمل اعتراضات مدنی مردم را ندارند و بسوی آن ها شلیک می کنند.

وی اضافه کرد: خارجی ها هم فقط منافع خود را در افغانستان دنبال می کنند و به هیچ عنوان به منافع افغان ها نمی اندیشند اگر کارگروه ها و جلساتی هم تشکیل می دهند برای پیگیری منافع خودشان است.

 

کلیدواژه