عاملان و حامیان انفجارهای اخیر در افغانستان شناسایی و فشارهای لازم بر آن ها وارد شود
(last modified 1396-03-23T06:19:56+00:00 )
جوزا 23, 1396 10:49 Asia/Kabul
  • عاملان و حامیان انفجارهای اخیر در افغانستان شناسایی و فشارهای لازم بر آن ها وارد شود

در رابطه با انفجارهای تروریستی اخیر در افغانستان باید تحقیقات لازم صورت بگیرد و فشارهای لازم بر عاملان و حامیان آن ها وارد شود

کارشناس و فعال سیاسی افغان تاکید کرد: در رابطه با انفجارهای تروریستی که اخیراً در افغانستان صورت گرفته باید تحقیقات لازم صورت بگیرد، رد پای عاملان و حامیان آن ها پیدا شود و فشارهای منطقه ای و جهانی لازم بر آن ها وارد شود.

دکتر نور آقا روئین در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری رادیو دری در کابل اظهار داشت: اختلاف نظرهایی هم که با خاطر ناامنی ها بین سران حکومتی پیش آمده و اعتراضات مردمی هم باید به صورت مسالمت آمیز حل و فصل شود.

وی در رابطه با تحصن معترضان به اوضاع امنیتی و درخواست آنان برای برکناری برخی از مقامات امنیتی و حمایت حزب جمعیت اسلامی از خواسته های آنان هم گفت: حوادث ناگوار اخیر سبب شد که عده ای از مردم و صاحبنظران نسبت به ناکارآمدی دولت عکس العمل نشان بدهند و اعتراض و تحصن هم حق قانونی هر شهروند افغانستان است که البته نباید باعث آزار و مزاحمت برای مردم شود اما در مواردی چنین هم شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی تحصن کنندگان می توانستند خیمه های تحصن را در مکان های مشخصی برپا و برنامه های خاصی را هم اجرا کنند که تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد، اما اکنون این مساله سیاسی شده و تلاش برخی این است که به هر قیمتی بر دولت فشار بیاورند تا خواسته های خودشان محقق شود.

روئین عنوان کرد: دموکراسی که در افغانستان طی سال های گذشته وجود داشته مبتنی بر ارزش های دموکراسی نیست، عده ای شعار دموکراسی سر می دهند اما مشکلات زیادی را برای مردم افغانستان ایجاد کرده اند و گروه هایی در داخل نظام به خاطر مقام و کرسی دچار اختلافات میان گروهی شده اند.

وی یادآور شد که در این اواخر اختلافاتی هم میان دکتر عبدالله عبدالله و عطا محمد نور که هر دو از اعضای برجسته حزب جمعیت اسلامی هستند رونما شده و این انتقاد بر آقای عبدالله وارد شده که از منافع حزب جمعیت و حقوق کسانی که به او رای داده اند دفاع نکرده است. تا جایی که آقای نور مستقیماً با رئیس جمهور غنی وارد گفت و گو شد تا این حقوق را بدست آورد که آن هم به نتیجه ای نرسید.

این کارشناس افغان گفت: پس از آنکه انفجارهای خونینی در نقاط مختلف افغانستان بویژه کابل رخ داد و برخی مسوولان دولتی و حزب جمعیت از انفجارهایی جان سالم بدر بردند عده ای تصمیم گرفتند که در بحث امنیتی فشارهای بیشتری بر حکومت وارد کنند.

روئین بیان داشت: در نهایت قرار شده که عبدالله عبدالله جلساتی را در این خصوص با دیگر مسوولان حکومتی برگزار کند که نتیجه آن تاکنون مشخص نشده است. اما مهم آن است که مسوولان در شرایط فعلی از طریق گفت و گو و با خویشتن داری مسایل را حل و فصل کنند که هم به نفع خودشان است و هم به نفع کشور.

وی اضافه کرد: اینکه عده ای خواستار برکناری برخی مقامات امنیتی شده اند هم باید مورد بررسی قرار بگیرد و آنان هم اسناد و مدارک خود در مورد کوتاهی مسوولان را ارایه کنند.

 

کلیدواژه