جوزا 25, 1396 08:43 Asia/Kabul
  • استعفای وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی افغانستان

امرالله صالح وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی افغانستان از سمت خود کناره‌گیری کرد.

وی دلیل استعفای خود را اعلام نکرده اما گفته است که به زودی دلایل و عوامل اتخاذ تصمیم برای کناره گیری از این سمت را تشریح خواهد کرد.  

امرالله صالح، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان سه ماه پیش و با فرمان محمد اشرف غنی رئیس جمهوری این کشور به عنوان وزیر دولت در اصلاحات امور امنیتی ورئیس کمیته نظارت بر تعیین افسران ارشد نیروهای دفاعی وامنیتی منصوب شد.

رحمت الله نبیل از روسای قبلی اداره امنیت ملی افغانستان در واکنش به استععفای امرالله صالح از سمت وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی،دولت وحدت ملی این کشور را به دروغگویی متهم کرد.

نبیل پیشتر با اشاره به دوحمله تروریستی اخیر درشهرکابل پایتخت افغانستان که بیش از 650 کشته و زخمی برجای گذاشت از سران دولت وحدت ملی درناتوانی در تامین امنیت انتقاد کرده بود.

اگر چه امرالله صالح درباره علت استعفای خود توضیح نداده است،اما اتخاذ تصمیم برای کناره گیری از سمت وزیر دولت افغانستان دراموراصلاحات امنیتی پس از دو حمله تروریستی اخیر در کابل که رئیس جمهوری این کشور آنرا یازده سپتامبر افغانستان نامید،می تواند نشانه ای از تاثیر این دو حادثه تروریستی بر این تصمیم صالح باشد.

به خصوص آنکه صدور دستور برخورد با معترضان به تشدید ناامنی ها درکابل از سوی مقامات امنیتی این شهر،موجب دردسری تازه ای برای دولت افغانستان و به خصوص مقامات ارشد امنیتی این کشور شده است.

در درگیری نیروهای امنیتی و پلیس کابل با مردم معترض به تشدید ناآرامی ها در پایتخت افغانستان،شماری کشته و زخمی شدند که این مسئله انتقادهای تندی از دولت وحدت ملی این کشور را در پی داشت.

استعفای امرالله صالح از سمت وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی در شرایطی که دولت افغانستان با بحران تشدید ناامنی در مناطق مختلف این کشور روبرو است،می تواند بر عمق بحران موجود بیفراید.

به خصوص آنکه دولت وحدت ملی افغانستان به ضعف در برنامه ریزی موثر در سیاست های امنیتی متهم است.

امرالله صالح که از سال 2004 تا2010  ریاست اداره امنیت ملی افغانستان را عهده دار بود یک شخصیت ضد طالبانی و ضد پاکستانی در آن کشور شناخته می شود.به همین دلیل  برخی محافل سیاسی  و رسانه ای در افغانستان بر این باورند که صالح به‌خاطر موضع گیری قاطع درمقابل پاکستان و فشارهای پاکستان و حامیان این کشور در درون نظام افغانستان، از ریاست اداره امنیت ملی در سال ۲۰۱۰ استعفا داد.

البته در چارچوب سناریوهای مطرح درباره علت کناره گیری صالح ،این احتمال وجود دارد که وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی به دلیل وجود برخی مقاومت ها درساختار دولت و بخش های امنیتی این کشور برای انجام اصلاحات ساختاری و مدیریتی از این سمت استعفا کرده است.

چنانچه دلیل استعفای امرالله صالح فراهم نبودن زمینه برای انجام اصلاحات امنیتی در افغانستان باشد،کناره گیری وی از سمت وزیر دولت در امور اصلاحات امنیتی می تواند موجب بی اعتمادی مردم به وعده های رئیس جمهوری این کشور برای بازنگری و اصلاح در ساختار امنیتی بشود.

به خصوص آنکه صالح در بین مردم و به ویژه جوانان افغانستان به دلیل موضع تند ضد پاکستان محبوبیت دارد و دوره ریاست وی بر اداره امنیت ملی آن کشور را با کارنامه درخشان ارزیابی می شود.  

کلیدواژه