جوزا 25, 1396 16:48 Asia/Kabul
  • واکنش مسکو به تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه

اقدام جدید سنای آمریکا در زمینه تصویب تحریم های جدید علیه روسیه واکنش شدید مسکو را در پی داشته است. در این راستاکاخ کرملین درباره پیامدهای این اقدام به واشنگتن هشدار داد. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین روز پنجشنبه اعلام کرد که اقدام سناتورهای آمریکایی در تحریم روسیه به اتهام دخالت این کشور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا، امکان تشدید تحریم های متقابل را به وجود آورده که گزینه مطلوب مسکو نیست.

 ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز ،این تحریم‌ها را به عنوان  ابزاری برای تضعیف قدرت روسیه دانست که بدون در نظر گرفتن سیاست‌های مسکو اعمال می‌شوند.وی تصریح کرد که آمریکایی ها احساس می‌کنند روسیه رقیب جدید آنها است و به دنبال مهار روسیه هستند. از دیدگاه پوتین ، این محدودیت‌ها اثر مثبتی بر اقتصاد جهانی نداشته و به ضرر کشورهایی خواهد بود که محدودیت‌ها را اعمال می‌کنند.

سنای آمریکا که کنترل آن در اختیار جمهوری خواهان است ،روز چهارشنبه به طور قاطع ،بسته تحریم‌های جدید علیه روسیه را تصویب کرد. سناتورها این طرح را با 97 رای مثبت در برابر 2رای منفی تصویب کردند. این طرح یک بسته تحریمی را در بر می گیرد که بخش های کلیدی اقتصاد روسیه و افرادی را که در حمله سایبری ادعایی علیه آمریکا در جریان انتخابات ریاست جمهوری 2016 نقش داشته اند، دربرمی گیرد. سناتورهایی که از این لایحه حمایت کردند همچنین به دخالتهای روسیه در سوریه و اوکراین اشاره کردند.  در واقع آنها با این اقدام خود بر نظر سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره دخالت روسیه در مبارزات انتخاباتی آمریکا صحه گذاشتند. آمریکا بهمراه اتحادیه اروپا از سال 2014 با متهم کردن روسیه به دخالت در امور داخلی اوکراین، تحریم های گسترده ای از جمله در ابعاد سیاسی و دیپلماتیک، اقتصادی و مالی و نظامی علیه روسیه به اجرا در آورده است.در مقابل روسیه نیز تحریم های متقابلی را علیه این کشورها به اجرا گذاشته است که بویژه خسارات مالی  واقتصادی قابل توجهی متوجه کشورهای اتحادیه اروپا کرده است. در عین حال روسیه همکاری با آمریکا را در بسیاری از موارد مانند همکاریهای هسته ای به حالت تعلیق در آورده است.هر چند امید می رفت که با روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری جدید آمریکا ، فضای جدیدی در روابط واشنگتن و مسکو پدید آید ، اما وارد آمدن اتهامات جدی به ترامپ و تیم وی در زمینه مداخله روسها به نفع وی در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا و نیز روابط پنهانی برخی از مقامات تیم ترامپ با سفیر روسیه ، باعث افزایش حساسیت ها در باره این مساله شده و در این راستا جدید ترین اخبار حاکی از تحقیقات دامنه دار رابرت مولر دادستان ویژه مسئول رسیدگی به ماجرای بحث برانگیز دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره کارشکنیهای احتمالی ترامپ در مسیر اجرای عدالت در این پرونده است.ترامپ بارها تحقیقات درباره ارتباط احتمالی بین ستاد انتخاباتی اش با روسیه را اخبار جعلی خوانده و دموکرات ها را متهم به این خبر سازی ها کرده است. به نظر می رسداقدام  جدید سنای آمریکا راه را برهر گونه بهبود روابط روسیه و آمریکا ، حتی با وجود دیدار آتی پوتین و ترامپ در نشست سران گروه بیست در آلمان ببندد.در واقع با وجود تداوم اختلافات و شکاف ها در مواضع مسکو و واشنگتن در قبال بسیاری از مسائل بین المللی بویژه بحران سوریه و اوکراین ،و نیز تداوم رویکرد خصمانه کنگره آمریکا که آشکارا خواهان تشدید مواضع واشنگتن علیه مسکو است ، امیدی به بهبود وضعیت کنونی و آغاز برهه ای جدید در روابط دو جانبه روسیه و آمریکا وجود ندارد. /

 

کلیدواژه