جوزا 27, 1396 12:15 Asia/Kabul
  • افغانستان؛ میدان جنگ نیابتی کشورهای دیگر

افغانستان به میدان جنگ نیابتی کشورهای دیگر تبدیل شده و دولت با مشکلات زیادی مواجه است که باید برای رفع آن ها تلاش کند

کارشناس افغان تاکید کرد: افغانستان به میدان جنگ نیابتی کشورهای دیگر تبدیل شده و دولت هم با مشکلات عدیده ای مواجه است که باید برای رفع آن ها تلاش کند.

احمد ضیاء ضیاء در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به ناامنی ها و انفجارهای خونین اخیر در نقاط مختلف افغانستان گفت: مسایل پیچیده شده و دستهای پیدا و پنهانی از دور و نزدیک نقش دارند و وضعیت به گونه ای تغییر یافته که شرایط برای مردم دشوار شده و حتی کابل ناامن شده است.

وی افزود: موضوع سوء استفاده از معادن، کشت و قاچاق مواد مخدر و مساله آب سبب شده که ناامنی های افغانستان افزایش پیدا کند، دولت افغانستان هم دچار مشکلات زیادی است، استقلال مالی ندارد و دولتی هم که استقلال مالی نداشته باشد، استقلال سیاسی هم ندارد و نمی تواند بصورت مستقل تصمیم گیری کند.

به گفته این کارشناس افغان در حال حاضر افغانستان به سوی بحران سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در حرکت است و برخی از کشورهای منطقه و جهان در این وضعیت دخیل هستند و به نظر می رسد که اوضاع رو به بهبود هم نیست.

آقای ضیاء با اشاره به اختلافات میان سران حکومتی و مسوولان برخی احزاب از جمله حزب جمعیت با سران حکومتی به خاطر ناامنی های اخیر گفت: احزاب فعال هم معمولاً احزاب سیاسی و ملی نیستند بلکه احزاب قوم گرا و وابسته هستند.

به گفته این صاحبنظر افغان برخی از احزاب و معترضان در ابتدا خواستار استعفای سران حکومتی و تمام مسوولان امنیتی بودند اما کم کم از مواضع خود کوتاه آمدند و خواستار برکناری برخی از مسوولان امنیتی شدند این در حالی است که در گذشته هم در پی برخی وقایع ناامنی تعدادی از مسوولان امنیتی از جمله رئیس امنیت ملی و وزیر دفاع افغانستان استعفا دادند ولی مشکلات مرفوع نشده و ناامنی ها کاهش نیافته است.

وی اضافه کرد: از اینرو موضع رئیس جمهوری افغانستان در مورد پاسخ منفی به خواسته معترضان در خصوص برکناری مسوولان رده بالای امنیتی منطقی به نظر می رسد.

 

کلیدواژه