بحران سیاسی افغانستان و فرصت طلبی پاکستان؛
(last modified 1395-05-27T09:56:16+00:00 )
اسد 27, 1395 14:26 Asia/Kabul
  • بحران سیاسی افغانستان و فرصت طلبی پاکستان؛

در حالی که با علنی شدن اختلافات اشرف غنی رئیس جمهوری و عبدا... عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان، این کشور با بحران سیاسی روبرو است پاکستان از«عبدالله عبدالله» برای سفربه اسلام آباد دعوت کرد.

اختلاف ها میان سران دولت وحدت ملی افغانستان بعد از انتقادهای اخیر عبدالله از رئیس جمهور این کشور مبنی بر نادیده گرفتن توافق سیاسی میان دو طرف برای تقسیم قدرت علنی شد.

از دیدگاه ناظران سیاسی دعوت پاکستان ار عبدا.. عبدا.. برای سفر به اسلام آباد نوعی فرصت طلبی این کشور برای بهره برداری از بحران سیاسی افغانستان به نفع خود است. هر چند پاکستان پیشتر نیز از عبدا.. عبدا.. برای سفر به اسلام آباد دعوت کرده بود اما تشدید اختلافات میان کابل و اسلام آباد باعث شد عبدا... عبدا... سفر خود را به پاکستان لغو کند. اشرف غنی رئیس جمهوری پاکستان دو سال پیش که به قدرت رسید برای گسترش روابط با پاکستان فرش قرمز پهن کرد و با تغییر رویکرد کابل از هند به سمت پاکستان کوشید این کشور را برای همکاری در جهت پیش برد روند صلح افغانستان ترغیب کند. اما در عمل نه تنها نتیجه ای نگرفت بلکه با انتقادات تند از اسلام آباد، پاکستان را مقصر اصلی ناامنی در افغانستان معرفی کرد. در مقابل عبدا .. عبدا... رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان که به هند نزدیک بوده بر توسعه احتیاط آمیز روابط با پاکستان تاکید کرده است. از اینرو در حالی که روابط اسلام آباد با اشرف غنی متشنج است و وی با عبدا.. عبدا... اختلاف دارد دولت پاکستان درصدد است با حمایت از جناح عبدا... عبدا... موقعیت خود را در عرصه سیاسی افغانستان بهبود بخشد. این در حالی است که از دهه های قبل به دلیل حمایت پاکستان از طالبان، مجاهدین موسوم به ائتلاف شمال به گونه ای رودرروی اسلام آباد بودند. هر چند شرایط در افغانستان تغییر کرده اما پاکستان نخواسته است با همراه شدن با این تحولات افغانستان، به تشکیل دولتی با ثبات و قدرتمند در این کشور کمک کند، زیرا به اعتقاد کارشناسان در افغانستان، دولت پاکستان منافع خود را در استقرار دولتی ضعیف و تابع نظرات اسلام آباد در کابل دنبال می کند. به همین دلیل به نظر نمی رسد تا زمانی که اختلافات عبدا.. عبدا... با اشرف غنی حل نشود و دولت وحدت ملی افغانستان به ثبات لازم نرسد رئیس شورای اجرایی دولت وحدت ملی این کشور به پاکستان سفر کند.

از دیدگاه محافل سیاسی در افغانستان عبدا.. عبدا... خواهان اتخاذ راه حلی داخلی برای حل بحران سیاسی با مشارکت علما، بزرگان قومی و رهبران احزاب است و مشکل می توان تصور کرد به پاکستان اجازه مانور در فضای سیاسی بحران زده افغانستان را بدهد. بخصوص آنکه ارتش پاکستان با استفاده از شرایط داخلی افغانستان اقدام به استقرار نظامیان خود در مرز مشترک با این کشور نزدیک مناطق مرزی «تورخم» کرده است. روابط عمومی ارتش پاکستان همچنین از عملیات گسترده در مرز مشترک با افغانستان خبر داده است. دولت و ارتش این کشور در مورد پیامدهای ایجاد پایگاههای مرزی پاکستان در تورخم بارها هشدار داده اند و استقرار نیروهای ارتش پاکستان در مرز تورخم به بهانه مقابله با تروریستها می تواند حساسیت مردم و دولت و ارتش افغانستان بیش از پیش برانگیزد.

کلیدواژه