حمله موشکی ایران به مقر تروریست های داعش در دیرالزور و نگرانی نتانیاهو
(last modified 1396-03-30T11:14:32+00:00 )
جوزا 30, 1396 15:44 Asia/Kabul
  • حمله موشکی ایران به مقر تروریست های داعش در دیرالزور و نگرانی نتانیاهو

حمله موشکی شامگاه یکشنبه ایران به مقر گروه تروریستی داعش در دیرالزور سوریه بازتاب گسترده ای داشته است  . بسیاری از محافل خبری و سیاسی این  حمله را پاسخی محکم و کوبنده به اقدامات اخیر تروریستی علیه ایران خواندند که در عین حال حاوی پیامی صریح به حامیان تروریست ها نیز بوده است  .

 در همین چارچوب ؛نشریه  " یدیعوت آحارو نوت " چاپ فلسطین اشغالی  با اشاره به  شلیک 6 موشک بالستیک میان‌برد از سوی سپاه پاسداران به مقر تروریست‌های داعش در «دیرالزور»با اذعان به دقت بالای این حمله موشکی آنهم از فاصله حدود 600 کیلومتری، نوشت : «این، قدرت‌نمایی ایرانی‌ها با هدف نشان دادن توان بازدارندگی یک قدرت نظامی، منطقه‌ای و جهانی بود. »

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز روز دوشنبه طی سخنانی در جلسه حزب لیکود به ایران هشدار داد که سرائیل را تهدید نکندوی افزود  اسرائیل به طور مداوم فعالیت های ایران را زیر نظر دارد.
این اظهارات و موضع گیری های قابل تامل در حالی است که حمله  موشکی ایران پاسخی محکم به تروریست هایی بوده است  که تصور می کردند با تحرکاتی  درایران می توانند وضعیت خود را تغییر دهند و ایران را مانند دیگر کشورها گرفتار نا امنی  کنند .اما جمهوری اسلامی ایران نشان داد که تهران نه "پاریس "است و نه "لندن".

جمهوری اسلامی ایران بارها و به صراحت اعللام کرده است که در مورد امنیت  خود با کسی تعارف ندارد و هر زمان و در هر مکان که لازم باشد قادراست کانون های تروریستی و خاستگاه انها را نابود سازد. اکنون مشخص شده است که مقابله ایران با تهدید های امنیتی تنها به حریم مرزهای ایران محدود نمی شود .

از این منظر دیرالزور تنها  یک نمونه است که توجهات زیادی را برانگیخت.  بدیهی است که این قاطعیت متوجه  همه تروریست ها است  و حامیان تروریست ها نیز این پیام را دریافت کردند . مواضع نتانیاهو نیز در همین  چار چوب قابل ارزیابی است .این موضوع گروهک تروریستی منافقین را نیز به تکاپو واداشته است. به گزارش منابع خبری ،گروهک  تروریستی منافقین در آمریکا با صدور بیانیه ای از برگزاری کنفرانسی در روز سه شنبه درباره مراکز کلیدی تولید، آزمایش و پرتاب موشک های بالستیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبرداد .

این تحرکات نشان می دهد که  تروریست ها و حامیانشان از مقابله جدی ایران با تروریسم دچارهراس و نگرانی شده اند. نگاهی به گذشته نشان می دهد که پس از حمله آمریکا به عراق ، در سال 2003 فعالیت های تروریستی در منطقه افزایش یافت . البته  ماهیت وابسته بودن این گروه ها به امریکا و انگلیس ؛  رژیم اسراییل  و برخی کشورهای منطقه در این سال ها آشکارتر شد.

سیمور هرش خبرنگار سرشناس آمریکایی چندی پیش فاش کرد که گروهی از اعضای منافقین در زمان ریاست جمهوری بوش در خاک آمریکا آموزش نظامی دیده اند.

اما این تنها  مورد از حمایت امریکا و اسراییل از گروه های ترریستی نبوده است .

گروهک موسوم به جندالله نیز از دیگر گروهک هایی بود که  از اواسط سال 2005 عملیات تروریستی خود را در استان سیستان و بلوچستان گسترش داد . عبدالمالک ریگی سرکرده این گروهک که  توسط سرویس های اطلاعاتی  "موساد"، "سیا"، و"ام آی سیکس" و "استخبارات سعودی" پشتیبانی می شد؛ دراوایل سال 2010 طی عملیاتی  پیچیده  امنیتی دستگیر شد . *
در آوریل 2007  شبکه ای بی سی در  گزارشی ازفعالیت های این گروهک تروریستی گفته بود  : دولت آمریکا در منطقه سیستان و بلوچستان ، به طور محرمانه از گروه های تروریستی حمایت می‌کند .

ریگی نیز دراعترافاتش تایید کرد که آمریکایی ها از او خواسته بودند عملیات تروریستی را  به تهران منتتقل کند  . 

 «جلیل قنبرزهی» نیز یکی دیگرسرکردگان گروهک های تروریستی شرق ایران است  که در عملیات چند روز اخیر نیروی زمینی سپاه  پاسداران به هلاکت رسید .بر اساس اعلام قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه،  وی  با  منابع مالی کشورهای عربی حمایت می شد و جلسات زیادی با نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان برای ضربه زدن به ایران داشت.

با چنین سوابقی مشخص می شود که چرامقابله سخت ایران با تروریست ها وحملات موشکی ایران به مقر تروریست های داعش  در دیر الزور سوریه تا این اندازه حامیان  انهارا پریشان کرده است .

                                                             ******

*ریگی  در حالیکه  با نام جعلی و گذرنامه افغانی در یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هواپیمایی قرقیزستان در مسیر  "دوبی" به "بیشکک"  در حال پرواز بود، پس از شناسایی و هماهنگی ها لازم، توسط سه فروند جنگنده  در اسمان ایران  به  فرودگاه "بندرعباس" هدایت  و سپس دستگیر شد .